A Dacia mostanra olyan pozíciót vívott ki magának Európában – és azon belül Magyarországon is –, hogy nem árt odafigyelni, milyen irányban igyekeznek kormányozni a márka hajóját a vezetők. Nos, ezzel kapcsolatban a minap érkezett egy elég egyértelmű útmutatás: amíg csak a szabályok engedik (azaz jelen állás szerint 2035-ig), kitartanak a „hagyományos” motorok mellett. Közben azért, hogy senki se süthesse rájuk az „unalmas” bélyeget, a fejlesztőik időnként szabadjára engedhetik a fantáziájukat…
A „Dacia” szó hallatán néhányak arcán talán még mindig egy gúnyos félmosoly fut át, pedig a román gyökerű, de az ezredforduló táján a Renault Csoport tagjává váló brand jó ideje átlépte saját „árnyékát”. Olyannyira, hogy mostanság az övék az európai autóipar egyik legnagyobb sikertörténete: a tavalyi évben például több mint 6%-os piaci részesedéssel a Dacia volt a harmadik legnépszerűbb márka a kontinens magánvásárlóinak körében, ezt az előkelő helyezést pedig a frissebb adatok szerint a 2022-es esztendő első felében is megőrizték.
A vállalatot elsősorban a román, a portugál, valamint a francia vevők repítették a dobogóra, de Daciák ott vannak a 3 legfelkapottabb brand között Olaszországban, Lengyelországban, Horvátországban, Csehországban, illetve – és ezt nap mint nap tapasztalhatjuk az utakon – Magyarországon is. Az eladások jelentős részét a Sandero, valamint a Duster teszik ki.
Az említett két típus közül utóbbi a várakozások szerint rövidesen megújul – a cég vezérigazgatója, Denis Le Vot friss nyilatkozata alapján pedig, trendek ide vagy oda, a teljesen elektromos hajtás aligha szerepel a rövidtávú fejlesztési irányok közt. A vállalat első embere úgy fogalmazott, a Dacia „szerepe”, hogy a Renault Csoport nagy technológiai átállása közepette a stabil hátteret biztosítsa, amit leginkább továbbra is az olcsóbb, belsőégésű motorokkal felszerelt tömegmodellekkel lehet megvalósítani.
És bár a jelek szerint a Dacia a hajtásláncok terén – egyelőre – marad a „konzervatív” vonalon, ez nem jelenti azt, hogy ne férne bele az idejükbe egy-egy egészen merész koncepcióautó prezentálása. A minap nyilvánosságra hozott Dacia Manifesto (képünkön) például egy extrém terepre szánt, buggy-szerű jármű, olyan szokatlan megoldásokkal, mint a mitológiai küklopszokat megidéző, „magányos” első fényforrás, a levegő nélküli gumiabroncsok, a parafával borított műszerfal, a levehető és hálózsákká alakítható üléshuzatok vagy épp a 100%-ban újrahasznosítható műanyagból készülő kaszni.
A Manifesto a Dacia saját bevallása szerint sem több egy „kísérleti laboratóriumnál”, amely a most bemutatott formájában sohasem fog megvalósulni, ám ettől függetlenül bizonyos részmegoldásai idővel fel-felbukkanhatnak a vállalat sorozatgyártású autóiban is. Ebből a szempontból árulkodó lehet, hogy az „ötletjárművet” összkerékhajtásúnak álmodták meg, ami alapján szakértők egy része arra számít, hogy a jövőben egyre több Dacia-modellhez teszik majd elérhetővé ezt az opciót.