Nem kapkodták el az európai országok a 2024-es esztendő első felére vonatkozó gépkocsieladási statisztikáik összesítését, de a napokban azért megérkeztek az adatok. Ezek alapján a kontinens legtöbb példányban eladott új járműve idén január és június közt a Dacia Sandero (képünkön) volt. Nyugodtan mondhatjuk, a román hátterű márka városi kisautóját nem mi magyarok repítettük az első helyre, nálunk ugyanis a top50-ben sem találkozunk a nevével. A frissen közölt számokkal kapcsolatos további érdekességekből szemezgetünk az Automeister szervizhálózat aktuális cikkében.
A Dacia Sanderóból a szóban forgó fél év során egész pontosan 143 595 darabot adtak el újonnan az Európai Unióban és az Egyesült Királyságban. A B-szegmensbe sorolt, ötajtós kocsi sikerének titka alighanem a kifejezetten pénztárcabarát árában rejlik: adók nélkül átlagosan 11,5 ezer eurót, vagyis átszámítva nagyjából 4,5 millió forintot kérnek el érte a földrészünkön. A harmadik generációját taposó ferdehátú már a tavalyi teljes esztendőben is közel állt a csúcshoz, de akkor a maga mintegy 236 értékesített példányával második helyre szorult a Tesla Model Y mögött.
Mint fentebb jeleztük, ha csak a magyar vásárlókon múlt volna, a Sandero nem kezd túl nagy diadalmenetbe, a Datahouse korábban közölt adatai szerint ugyanis 2024 első hat hónapjában mindössze 337 db talált belőle gazdára itthon, ami a hazai toplistán csak a 61. helyre elég.
Visszatérve a nemzetközi rangsorra, a képzeletbeli dobogó második fokára a Volkswagen Golf (127 ezer), a harmadikra pedig a Renault Clio (115 ezer) „gördült fel”. A 100 ezres határt még a VW T-Roc, a Peugeot 208, a Škoda Octavia – amely az egyetlen modell, amely itthon és külföldön is az élmezőnyben végzett –, a Citroën C3 és a Tesla Model Y törte át. Utóbbi kocsi ezzel együtt a nagy vesztese lett az elmúlt időszaknak, hiszen – ahogy már utaltunk rá – 2023-ban még ez volt Európa bestsellere, mostanra azonban egészen a 8. helyig zuhant vissza, és egyelőre jócskán elmarad tavalyi eladási volumenjétől.
Más kérdés, hogy a Model Y így is a legnépszerűbb elektromos autó maradt, ha pedig hozzátesszük, hogy a listán szereplő vetélytársainál jóval borsosabb áron kínálják, akkor az eredménye nem is tűnik annyira rossznak. Összességében viszont nem túl rózsás a villanyjárművek helyzete, egyre több helyen lehet olvasni a kereslet európai szintű csökkenéséről. Mindez szakértők szerint végső soron az árak mérséklődését hozza magával, méghozzá nemcsak az új-, hanem a használt piacon is – aminek az erre szakosodott portálokon szétnézve már most is érzékelhetőek az első jelei.