Jöhetnek a hibrid rali autók!

Jöhetnek a hibrid rali autók!

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) a minap hivatalosan bejelentette, amit sokan már eddig is készpénznek tekintettek: rövidesen a rali-világbajnokság (WRC) autói is hibrid hajtásra váltanak. A folyamat két lépcsőben megy majd végbe: 2022-től egységes erőforrásokat kapnak a csapatok, majd 2025-től elindulhat a szabad fejlesztői verseny. Mindez a motorok puszta lecserélésén túl is jelentős változásokat hozhat a világ egyik legnépszerűbb sportágába.

Az ok, amiért a többséget nem érte váratlanul az FIA friss bejelentése nem más, mint a szervezet elnökének, Jean Todtnak egy év eleji nyilatkozata, amelyben már előrevetítette a mostani lépést. A Forma–1-es Ferrari-istálló korábbi vezetője akkor arról beszélt, akármilyen autós konferencián, kiállításon, szalonon jár, mindenhol az új technológiák vannak fókuszban, az „idő szavát” pedig szerinte az eddig ezektől elzárkózó rali világának is meg kell hallania.

Ami azt illeti, a WRC eddig tényleg nem állt a 21. században egyre többek által elvárt változások élére. Miközben az FIA másik zászlóshajója, a Forma–1 már 2014-ben hibrid motorokra váltott (ekkor álltak vissza 2,4 literes V8-as erőforrásokról 1,6 literes V6-osokra), és egyre több energia-visszanyerő rendszert használ, addig a rali-vb pilótái továbbra is 1,6-os turbó benzinmotorokkal száguldanak, visszanyerő rendszerek nélkül. A jelek szerint azonban már csak a 2021-es szezon végéig.

2022-től ugyanis minden résztvevő megkap majd egy egyforma villanymotort és akkumulátort, amelyeket három idényen át kell beépíteniük az autókba. Ezután az átmeneti időszak után pedig szabad kezet kapnak a hibrid-fejlesztésekben. A sorozatban jelenleg 4 gyártó versenyez, közülük a hírek szerint a Toyota és a Citroën eddig is forszírozta a hibridre váltást, de várhatóan a Hyundai és a Ford is megbarátkozik majd vele.

Sőt, Jean Todték tervei szerint az új technológiák felé történő nyitással új márkákat is bevonzhatnak a küzdelmekbe. Egyelőre a 2016-ban kiszállt Volkswagen visszatérése merült fel, de többen arra számítanak, hogy a hibrid, mint hívószó, csábító lesz egészen új szereplők számára is.

Ami pedig a szurkolói fogadtatást illeti, nem árt felidézni, hogy amikor a Forma–1 a már említett módon átállt az új erőforrásokra, sok rajongónak nem tetszett, hogy a kocsik sokkal halkabbak lettek. Alighanem ez vár majd a rali vb-re is, igaz, az alacsony hangerőből az FIA inkább előnyt kovácsolna: a tervek szerint a jövőben a versenyek egyre nagyobb része zajlana közutakon, akár bent a városokban.