Vitán felül áll, hogy a Forma–1 a világ egyik legdrágább sportja, de pontosan tudjuk, hogy még ebben az elit körben is vannak a gazdagnál is gazdagabb istállók. A száguldó cirkusz tulajdonosa, a Liberty Media 2021-től plafont vezet be a költekezéseknél, és szigorúan ellenőrizné is annak betartását. Egyes vélemények szerint azonban ez – rövidtávon legalább is – éppen, hogy csak felnagyítja a már így is hatalmas különbségeket.
A még jelenleg is futó – de a világbajnoki cím szempontjából már lefutott – szezonban a három topcsapat, azaz a Mercedes, a Ferrari és a Red Bull költségvetése becslések szerint egyaránt a 450-500 millió dolláros (átszámítva kb. 130-140 milliárd forintos) sávban mozog. Egy jókora szünet után a 4. legmódosabb Renault 270 millióból gazdálkodhat, míg a listán utolsó Williamsnél 132 millióval kell beérjék, ami már nagyjából három és félszeres lemaradás az élmezőnyhöz képest.
A büdzsékből kirajzolódó sorrendet szinte teljesen átültethetjük arra, amit a pályán látunk mostanság: érdemben csak a három nagynak van esélye dobogóra állni. A Liberty Media a hírek szerint szeretné, ha a jövőben kiszámíthatatlanabbak lennének a futamok, többeknek lenne esélyük a győzelemért csatázni, ezért 2021-tól felső határt szabnak a pénzeknek – ami a fentebb leírtak tükrében elsőre logikus lépésnek tűnik.
Igen ám, csakhogy a hírrel kapcsolatban többen kifejtették, ez az intézkedés akár a visszájára is elsülhet. Addig ugyanis még jócskán van idő, hiszen jövőre még nem lép életbe a korlátozás. Vagyis alighanem a csapatok 2020-ban a világ összes pénzét el akarják majd költeni (már, aki megengedheti magának…), részben a jövő évi, részben az azutáni idény fejlesztéseire. Ez pedig azt eredményezheti, hogy 2021-től ugyan tényleg hasonlóak lesznek az anyagi feltételek, csakhogy addigra akkora különbségek alakulnak ki, amit évekbe telhet ledolgoznia a mezőny hátsó felének – ha egyáltalán sikerül nekik.
Érdekes, hogy az ügyben nemcsak azok hallatják a hangjukat, akik pórul járhatnak, hanem a dúsgazdag istállók egyikének vezetője is. „Várhatóan a következő lesz a valaha volt legdrágább év az F1-ben. Vannak olyan kutatás-fejlesztési területek, ahol korlátlanul, ellenőrizhetetlenül költhetjük a pénzt” – mondta a minap Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke, hozzátéve, jobb lett volna, ha előbb bevezetik a költségplafont.
A jövőre várhatóan még tovább növekvő különbségek miatt persze nem mindenki szomorú – főleg azok a rajongók nem, akiknek a kedvenc csapatuk, pilótájuk jelenleg is ott van a legjobbak közt, és ebben így vélhetően a következő szezon márciusi rajtán sem lesz változás. Addig is, a 2019-es idény utolsó futamára december 1-jén kerül sor Abu Dhabiban.