Bár néhány hete már 2020-at írunk, megszokhattuk, hogy számos, az előző évre vonatkozó összesítés csak ilyentájt, azaz az új év első hónapjában lát napvilágot. A közismert törésteszteket végző Euro NCAP szervezet is csak a minap tette közzé, vizsgálatai szerint melyek voltak a legbiztonságosabb autók a tavalyi esztendőben. Az abszolút győztest látva pedig idehaza is van ok a büszkeségre!
Az Euro NCAP 1997 óta végzi azokat a törésteszteket, amiket számos európai hatóság, illetve biztosító társaság is alapul vesz, ha az új autók biztonságáról van szó. A most közölt kimutatás szerint a szakemberek a mögöttünk hagyott évben 55, Európában kapható modell példányait vizsgálták. Jó hír, hogy ezek közül 41 is megkapta a legjobbnak számító ötcsillagos minősítést, ami rekordmagas arány.
Az „indulókat” hat kategóriába rendezték, így végső soron több győztest is hirdethetünk, de természetesen a számokból kirajzolódik egy összetett győztes is, méghozzá a kis családi autók mezőnyének bajnoka, a Mercedes-Benz CLA. A kizárólag Kecskeméten gyártott kocsi a négy vizsgált területből háromban is 90%-osnál jobb eredményt ért el: a felnőtt utasok biztonsága terén 96, a kocsiban ülő gyermekeknél és a gyalogosoknál pedig 91 pontot kapott a 100-ból. A negyedik fronton (biztonsági asszisztens) 75%-ot érdemelt, de összességében így is a legtöbb pontot szerezte.
A töréstesztek által legbiztonságosabbnak ítélt, tavaly debütáló autót tehát az egész világ Magyarországról kapja, legyen szó a kupé, a sportos kombi vagy épp a shooting brake modellekről, netán azok AMG verzióiról. A CLA műszaki adatait nézve a biztonság – mint minden járműnél – nagyon is fontos szempont, hiszen a kocsi képes igencsak repeszteni: a 200-as jelölésű modell 1,33 literes motorja például 166 lóerős, aminek segítségével 8,5 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra, végsebessége pedig 230 km/h környékén van.
Visszatérve a többi kategória legjobbjaira, a nagy családi autók között a BMW 3-as és a Tesla Model 3 azonos eredménnyel végzett élen, utóbbi kocsi viszont a villanyautók és hibridek mezőnyében már egyedül állhat a képzeletbeli dobogó legfelső fokán. Ezzel ráadásul nem ért véget a Tesla diadalmenete, a nagy offroad járművek között ugyanis a Model X „nyakába” került az arányérem.
A kis offroad/egyterű csoportban a Subaru Forester teljesített legjobban az Euro NCAP tesztjein, míg a Superminik között megszületett a második döntetlen is: az Audi A1 és a Renault Clio egyformán vizsgázott a szakembereknél. A rangsorokat közlő hírekben hozzáteszik, a BMW Z4 lett a legbiztonságosabb roadster – más kérdés, hogy ez volt az egyetlen górcső alá vett típus ebben az osztályban, így nagy küzdelemről itt nem volt szó.