Nemrég ünnepelte alapítása 50. évfordulóját a BMW M, a bajor gyártó teljesítményre kihegyezett modelljeiért felelős részlege. A „sportdivízió” természetesen több különleges kocsival ünnepli meg a nagy jubileumot, amelyek közül a talán legfontosabb, az új 3.0 CSL gyártása a napokban kezdődött el. Az összesen 50 példányon egy 30 fős csapat dolgozik autóipari léptékkel mérve „kézműves” technológiával – ennek megfelelően alaposan megkérik az ünnepi példányok árát.
Az eredeti 3.0 CSL annak idején fontos mérföldkövet jelentett a BMW M történetében, hisz ez volt a cég első igazi versenyautó-projektje. Ami azt illeti, a belépő elég látványosra sikerült, hiszen a formavilága miatt „Batmobil”-ként emlegetett kocsi sikert sikerre halmozott: 1973 és 1979 között például hatszor nyerték meg vele az Európai Túraautó-bajnokság egyéni címét. A típus nevében a 3.0 a motor lökettérfogatára utal, a CSL pedig a „Coupe, Sport, Leichtbau”, azaz „Könnyűsúlyú Sportkupé” rövidítése.
A mérnökök hűek maradtak a nagy előd hagyományaihoz, és az új modellben is egy 3.0 literes erőforrás kapott helyett: az ikerturbós, soros hathengeres motor 560 lóerős teljesítményre és 550 Nm-es csúcsnyomatékra képes. Összehasonlításképpen az „ősváltozat” mintegy fél évszázaddal ezelőtt 206 lóerőt és 286 Nm-t tudott. És ugyancsak ügyelnek a gyártásnál arra, hogy a „könnyű” jelzőre is rászolgáljon az újdonság: az iparágban egyre hangsúlyosabbá váló szénszál-erősítésű műanyag alkatrészek széles körű használatával a kocsi tömegét sikerült 1624 kilogrammon tartani.
A kétüléses 3.0 CSL hasonlóan más kis szériás járművekhez (pl. BMW M4 kupé és annak nyitott tetejű verziója, valamint a BMW M5 és M8 egyes variánsai), a BMW Csoport dingolfingi üzemében készül. Az autó az M4 CSL sztenderd karosszériáján alapul, és összesen 8 összeszerelési cikluson megy át, mire elnyeri végleges formáját – külön munkaállomás van például a jellegzetes, háromszínű „M-festés” kivitelezésére. Egy példány előállítása mintegy 2 hétig tart, ám a párhuzamos folyamatoknak köszönhetően a tervek szerint 3 hónap alatt kész lesz a teljes 50 darabos széria.
Bizonyára sok rajongó örömmel olvassa, hogy a vadonatúj 3.0 CSL kupék kizárólag hatfokozatú kézi váltóval lesznek elérhetőek – bár ahogy azt a hasonló exkluzív kocsiknál megszoktuk, az „elérhető” kifejezést azért érdemes idézőjelbe tenni. A BMW M legifjabb remekműve ugyanis sajtóhírek szerint nagyjából 700 ezer euróba, azaz átszámítva kb. 270 millió forintba kerül, amivel a minden idők legdrágább BMW-je címre is pályázhat.