Amikor a Magyar Rendőrség néhány éve felállította az úgynevezett VÉDA-rendszert, még arról szóltak a hírek, hogy a kamerahálózat képei alapján egyebek mellett a lejárt műszaki, az indokolatlan sávhasználat, a mobiltelefonozás vagy akár a biztonsági öv be nem kapcsolása miatt is kiszabhatóak lesznek büntetések. A gyakorlatban aztán – eddig – csak a gyorshajtókra csaptak le ilyen úton. Ennek azonban most úgy fest, vége.
A hatóság egy hivatalos megkeresésre reagálva nemrég megerősítette, való igaz, hogy a „szupertraffipaxokban” sokáig csak a sebességmérés funkcióját „kapcsolták be”, de a tesztek már eddig is zajlottak más szabálysértések terén is, mostanra pedig eljött az „éles bevetés” ideje. A bejelentés szerint tehát immár a be nem csatolt biztonsági öveket is pásztázza majd az országosan 134 fix telepítésű és 160 változtatható helyű kamera.
A tesztfázisban a hírek szerint több tízezer elhaladó járműről készült dokumentáció, amely alapján a rendszer mostanra nagy pontossággal tudja kiszűrni, kik vétenek a szabályok ellen. A számítógépes elemzés során „gyanúsnak” titulált felvételeket azért emberi szemek is megtekintik, mielőtt a csekkek postázásra kerülnének. A hatóság szerint így „a lefolytatott eljárásban a jogsértés ténye 100 százalékosan bizonyítható”.
A biztonsági öv becsatolásának elmulasztása miatt 10-20 ezer forintos bírság jár: az alsóbb határt többnyire lakott területeken, a felsőt pedig főként autópályák esetén szabják ki. A rendőrség a hír kapcsán ismét sietett mindenkit emlékeztetni, a közhiedelemmel ellentétben, a hátsó üléssorban is kötelező az öv használata, hiszen, mint tartják, annak hiánya már egy kisebb koccanás esetén is végzetes lehet.
Visszatérve a rendszer pontosságára, arról egyelőre nem szólt a fáma, hogy a kamerák átverhetőek-e például azokkal a pólókkal, amelyek mintázatukkal övet imitálnak, és a VÉDA-rendszer telepítését követően, azaz 2015-16 tájban váltak egyre népszerűbbé.