Mások vittek rossz utakra…

A kép illusztráció

A napokban újabb ékes bizonyítékát láthattuk annak, hogy bár a technológia vívmányai jelentősen megkönnyíthetik életünket, azért sosem szabad teljes egészében rájuk hagyatkozni. Az Egyesült Államokban egy több mint százéves híd szakadt le, amikor egy gyanútlan kamionost azon keresztül vezetett a GPS-e. A személyi sérüléssel nem járó incidensről sokaknak egy közelmúltbeli, magyar eset is az eszébe jutott.

Az Észak-Dakota államban található, kilencszáz fős Northwood települése mellett 1906 óta állt az a híd, amely a Goose folyó felett ívelt át. A 17 méter hosszú, két keskeny földutat összekötő építmény kiemelt jelentőségűnek számított, szerepelt ugyanis az USA történelmi helyeit tartalmazó listáján. És mondani se kell, nem éppen arra tervezték 113 esztendővel ezelőtt, hogy 42 tonnás járművek robogjanak át rajta.

Márpedig ennyit nyomott az a szárazbabot szállító kamion, amelynek fedélzeti GPS-e nemrég azt javasolta a sofőrnek, hogy a leggyorsabb célba érés érdekében hajtson keresztül rajta. Most mindenki eldöntheti, hogy a szűk kis hidat látva lefékezett volna-e vagy sem, mindenesetre az 58 éves férfi nem tette meg, és bár a vezetőfülke még átjutott, a félpótkocsi alatt összeomlott a híd, és a mentésig a folyó felett lógott, ahogy az a megyei seriff hivatal felvételén is látszik.

A jármű tulajdonosa később a közösségi médiában úgy fogalmazott, a sofőr – aki egyébként sértetlenül megúszta az esetet – nagyon rossz döntést hozott. Kiderült, nem ismerte a terepet, így teljes mértékben a navigációra hagyatkozott, követte az utasításokat. Az előzetes becslések szerint a híd helyreállítási költsége akár 1 millió dollár is lehet, amelyet alighanem a szállítmányozó cég biztosítása fedez majd. A kamionvezető „megúszta” egy 11 400 dolláros (átszámítva nagyjából 3 millió forintos) bírsággal.

Az esetről többeknek eszébe jutott, hogy nem is olyan régen idehaza is pórul járt egy túlságosan is a GPS-re támaszkodó sofőr. Még májusban ugyanis napokra a ferihegyi repülőtér közelében lévő Merzse-mocsárban ragadt két ukrán kamionos, akiket szintén a navigáció vitt rá a természetvédelmi területen található földútra. Mivel akkortájt a hatalmas esők miatt a szokottnál is jobban fel volt ázva a talaj, 6 kilométer után beragadtak, és végül – két nap rostokolás után – mentették ki őket egy 25 tonnás géppel.

Az akkori beszámolók szerint a sofőr ezt követően idegességében, látványos mozdulatokkal összetörte a GPS-ét. Nem állítjuk, hogy ez a fenti két történet „tanulsága”, mindenesetre azzal csak jól járhatunk, ha odafigyelünk, és nem bízzuk rá magunkat kétségek nélkül a szoftverekre.