Megállíthatatlanul tör előre Európában a Tesla

Megállíthatatlanul tör előre Európában a Tesla

Azt megszokhattuk már, hogy a Tesla az évek során egyre több „levegőt szív el” a hagyományos, nagy autógyártó cégek elől, azonban a kaliforniai vállalat eddig többnyire csak kisebb, a környezettudatosság terén élen járó piacokon tudta átvenni a vezetést. Most viszont szintet léptek Elon Muskék: a frissen összesített statisztikák szerint szeptemberben már a Model 3 volt egész Európa legtöbb példányban eladott autója!

 

A legolcsóbb – idehaza kb. 15 millió forintos árról induló – Tesla számlálója egész pontosan 24 591-nél állt meg az előző hónapban, ami 58 százalékos növekedést jelent az egy esztendővel korábbi értékesítésekhez képest. A JATO Dynamics adatai alapján a második helyen álló Renault Clióból 18 264-et, Dacia Sanderóból 17 988-at, Volkswagen Golfból 17 507-et, Fiat 500-ból pedig 16 349-et helyeztek újonnan forgalomba ez idő alatt.

A Tesla nagy előzése két szempontból is történelmi, hiszen– és ez a kevésbé meglepő – elektromos autó még sosem vezette a kontinens eladási toplistáját, ráadásul korábban arra sem volt példa, hogy egy Európán kívüli márka modellje legyen a legkeresettebb – pedig az amerikaiaktól a japánokon át a dél-koreaiakig akadt néhány próbálkozó az évek során. Eközben a Model Y is jó hónapot futott (kb. 9 ezer európai eladás), így a Tesla részesedése 24%-os lett az új autók piacán, ami a már-már örök listavezetőnek gondolt Volkswagenen (22%) is túltesz.

A fentiekhez azért két „csillagos” megjegyzés is dukál. Egyrészt szakértők hozzáteszik, a teljes autóipart visszavető chiphiány a többi márkát sokkal súlyosabban érinti, így a Tesla egy pillanatnyilag zsugorodó piacon tudta átvenni a vezetést. Való igaz, tavaly ilyenkor 25%-kal több új autó talált gazdára szeptemberben, és a Tesla mostani szűk 25 ezres teljesítménye akkoriban csak a 3. helyre lett volna elég (a VW Golf és az Opel Corsa mögött). És szintén nagyban hozzájárult a történelmi első helyhez a Tesla stratégiájának alapvető eleme, vagyis hogy mindig „megnyomja” a negyedévek utolsó hónapjait: most épp a teljes harmadik negyedéves értékesítésük 74%-át bonyolították le szeptemberben.

A Tesla előretörésével párhuzamosan természetesen a teljes európai autós szektort is az elektromobilizáció térhódítása jellemzi. Tavalyelőtt az évnek ugyanebben az időszakában még csak az új autók 5%-a volt tisztán elektromos vagy plug-in hibrid, 2020-ban ez az arány már 12% volt – most pedig már 23%! A „konnektorosok” felfutása a jelek szerint a dízelesek rovására megy: amíg a benzinnel hajtott új gépkocsik aránya egy év alatt alig csökkent (59%-ról 57%-ra), addig a dízeleseké a tavaly szeptemberi 27%-ról mostanra 17%-ra esett.

A Tesla kapcsán érdemes megemlíteni azt is, hogy messze nemcsak Európában fut neki a szekér. A napokban az amerikai székhelyű autókölcsönző hálózat, a Hertz nem kevesebb mint 100 ezer Tesla rendelését jelentette be, ami után az innovációjáról híres vállalat piaci értéke átlépte a már lassan felfoghatatlannak számító 1 billió (azaz 1000 milliárd) dolláros határt. Mondani sem kell, a többi autógyártó ilyen téren is a hátukat nézi.