Amikor bő húsz esztendővel ezelőtt megszületett a Cadillac Escalade, a rossz nyelvek azt egész egyszerűen egy „átemblémázott GMC Yukon Denalinak” bélyegezték. Azóta sok víz lefolyt a Dunán (vagy, hogy stílszerűek legyünk: a Mississippin), a General Motors prémiummárkájának legnagyobb szériamodellje pedig mára megtalálta azt az egyedi karaktert, amihez egyetlen vetélytársa sem hasonlítható. A napokban bemutatott ötödik generáció a jól megszokott luxus mellett vadonatúj megoldásokkal is operál.
A Cadillac a maga 1902-es alapításával a világ legrégibb autógyártóinak egyike, ám az immár a GM égisze alá tartozó brand palettáján csaknem egy évszázadig nem akadtak SUV-k – igaz, ezt a szegmenst nem is olyan egyszerű összehozni a fényűző megjelenéssel. Az ezredforduló előtt azonban az erősen felfutóban lévő piacon olyan versenyzők jelentek meg, és kezdtek tarolni, mint a Mercedes-Benz ML-Class, a Lexus LX vagy a Lincoln Navigator.
Ha úgy tetszik, az ezekre adott „válaszként” jelent meg az Escalade, amely a bevezetőben is említett módon valóban szinte azonos volt a GMC Yukon Denalival. Azóta többször is áttervezték, szem előtt tartva, hogy stílusával, finom részleteivel a lehető leginkább „méltó legyen” a Cadillac logóra. A kísérlet összességében sikeres volt, az autó helyet kapott a luxus szabadidő-autók kategóriájának csúcsán – ám az eladási adatok az utolsó három évben már csökkenő tendenciát mutattak.
Itt volt tehát az idő a vérfrissítésre, ami most, az ötödik generáció bejelentésével meg is történik. Ami a műszaki alapokat illeti, a Cadillac Escalade „legközelebbi rokona” ma már a Chevrolet Suburban, azonban a mérnökök ezúttal is igyekeztek kívül-belül valami újat mutatni. Az első fotókon a minden eddiginél nagyobb hűtőrács és a relatíve kicsi fényszórók szúrtak szemet a többségnek, míg a belső felvételeket látva a három hajlított felületű kijelzőtől eshetett le sokak álla.
Az új Escalade-nél debütál majd a Cadillac részlegesen önvezető rendszere is. A gyártó elmondása szerint ez – a digitális térképnek, a tűpontos GPS-nek, valamint a kamera- és szenzorhálózatnak köszönhetően – a sofőr beavatkozása nélküli haladást tesz majd lehetővé azokon az autópályákon, ahol ennek infrastrukturális háttere már adott – ez jelenleg nagyjából 320 ezer kilométernyi sztrádát jelent az Egyesült Államokban és Kanadában.
A közönség az áprilisban esedékes New York-i Nemzetközi Autókiállításon nézheti meg testközelből a vadonatúj Escalade-ot, amelynek értékesítése várhatóan idén ősszel kezdődik. Addig is a cég honlapjára felkerült egy szoftver, amivel mindenki egyedivé varázsolhatja leendő(?) kocsiját, az eredményt pedig 3D vizualizáció segítségével meg is nézheti. Ki tudja, talán azért, hogy ne vegyék el a kíváncsi alkotók kedvét, az autó árát egyelőre nem hozták nyilvánosságra. Az előző generáció mindenesetre újonnan, felszereltségtől függően, 70-80 ezer dollárt, azaz átszámítva 23-27 millió forintot kóstált.