Az előző hétvégén történelmi pillanatnak lehettek tanúi a Formula–1 rajongói: Lewis Hamilton megszerezte karrierje 100. futamgyőzelmét. Az azóta eltelt napokban sorra érkeznek a hétszeres világbajnokot méltató nyilatkozatok, amelyekben természetesen óhatatlanul előkerül az a téma is, vajon tényleg a 36 esztendős brit pilóta minden idők legjobb versenyzője?
A sors különös fintoraként is felfogható, hogy Hamilton az Orosz Nagydíj utolsó köreiben az esőkáoszban rosszul taktikázó Lando Norrist (McLaren) előzte meg a századik diadaláért – hiszen 2007-ben az első győzelmét éppen a McLaren színeiben szerezte. Akkortájt talán senki sem gondolta, hogy Michael Schumacher 91 futamelsőségét valaha is túlszárnyalhatja bárki, Hamilton azonban tavaly ősszel megdöntötte a rekordot, most pedig elsőként vált „századossá” a száguldó cirkusz történetében.
Hamiltonnak 281 nagydíjrajtra volt szüksége a 100 győzelemhez, ami 35,6%-os győzelmi arányt jelent. Schumacher vonatkozó adata 308/91, azaz „csak” 29,6%, bár, ha a 2010-es visszatérése után az akkoriban nem épp topcsapatnak számító Mercedesnél töltött szezonjait levesszük, akkor hajszállal mégis a szintén hétszeres világbajnok német kerül ki jobban az összehasonlításból. Ilyen téren az abszolút csúcstartó egyébként a legendás Juan Manuel Fangio, aki az ’50-es években futamai több mint 46%-án (52/24) elsőként ért célba.
Fangiót minap Sebastian Vettel is szóba hozta, amikor Hamilton példa nélküli teljesítménye apropóján arról beszélt, a sportág az évtizedek során annyit változott, hogy lehetetlen megmondani, ki minden idők legjobb F1-pilótája. A négyszeres világbajnok német így Hamiltonnal kapcsolatban csak addig merészkedett: „minden korszaknak megvannak a maga legjobb versenyzői, Lewis pedig kétségkívül a legjobb a mienkből.”
Maga Hamilton „varázslatos pillanatnak” nevezte a 100. sikere elérését, és elárulta azt is, még a 99. győzelme után sem volt biztos abban, hogy ez a momentum valaha eljön. Utóbbival alighanem arra utalt, hogy az elmúlt versenyeket a Red Bull dominálta, így számos pályára úgy érkezett meg a mezőny, hogy hosszú évek után először nem a Mercedes volt a fő favorit.
Az egyik legfőbb kérdés pedig most természetesen az: meddig lehet még felfelé tornázni a már így is utolérhetetlennek tűnő rekordot? Nos, Hamilton a közelmúltban 2023 végéig szóló szerződést írt alá a Mercedesszel, azaz jelen állás szerint az idei 7 futamon és további 2 teljes idényen át gyarapíthatja trófeái számát. Ráadásul mikor a nemzetközi sajtóban nemrég erről kérdezték, sejtelmesen arra utalt, közel sem biztos, hogy 2023 lesz a végállomás, hiszen a Max Verstappennel vívott idei csatája új motivációt jelent neki, és ha még 38 évesen is „éhes lesz” majd, folytatni fogja.
A mostani világbajnokság az október 9-10-i hétvégén Törökországban folytatódik, legkésőbb pedig a decemberi idényzárón kiderül, meglesz-e a 8. vb-cím is Hamiltonnak (jelenleg 2 ponttal vezet Verstappen előtt), amivel ebben a kategóriában is egyedüli csúcstartóvá válna.