Mi lesz az „őshibrid” sorsa?

Mi lesz az „őshibrid” sorsa?

A jövő autóipari múzeumaiban minden bizonnyal kitüntetett helyet kap majd a Toyota Prius, amely széles körben elterjesztette a hibrid technológiát. Az ágazati mérföldkövet jelentő típus értékesítési adatai hosszú évek óta alacsonyak, így sokan már azt is biztosra vették, hogy nem készül belőle új generáció és szép lassan „kikopik” a piacról. A legfrissebb információk szerint azonban a Toyotának még nagyon is vannak vele tervei – csak épp már nem hibrid hajtáslánccal!

Egyesek néha hajlamosak úgy fogalmazni, hogy a Prius volt a világ első hibrid autója – pedig a technológiának már a 19. század végén is voltak képviselői, amelyek azonban sosem léptek a tömegesedés útjára. Nem úgy a Prius, amely 1997-es debütálása után – lassan indulva – 2008-ra átlépte az egymilliós, 2010-ben a kétmilliós, 2013-ban a hárommilliós, 2017-ben pedig a négymilliós eladási küszöböt.

És bár a Prius úttörő szerepe elvitathatatlan a modern hibridizáció térnyerésében, mostanra nyugodtan mondhatjuk, a konkurencia igencsak a fejére nőtt. Még házon belül is, hiszen a Toyota szekerét is sokkal inkább húzzák a Yaris, a Corolla, a C-HR vagy épp a RAV4 hibrid változatai, mint az „ősmodell”. Nem véletlen, hogy a korábbi hírek arról szóltak, alighanem a 2015-ben debütált, 2018-ban némi frissítésen átesett negyedik generációs verzió lesz belőle az utolsó.

Igen ám, csakhogy nem szabad elfelejteni, hogy bár manapság már nem olyan kelendő a Prius, a neve továbbra is olyan jól cseng, amit kár lenne „veszni hagynia” a japán óriásvállalatnak. A legfrissebb sajtóinformációk szerint a Toyotánál is pontosan tudják ezt, és a színfalak mögött már készül a Prius következő változata – de immár nem a vele szinte egybeforrt hibrid technológiával.

Természetesen adná magát a teljesen elektromos hajtáslánc, ami nem is igényelne jelentős fejlesztési beruházást a cégtől, hiszen a Toyota C-HR EV révén már adott egy olyan padlólemez, amely támogatja ezt a megoldást. Villanyautóként persze ma már nehéz újat mutatni a piacon, ezért könnyen lehet, hogy a Prius egy ennél is merészebb, vagy ha úgy tetszik, hozzá méltóan forradalmi útra lép.

Japán lapok ugyanis arra is céloznak, hogy a típus hidrogén üzemanyagcellás modellként folytathatja pályafutását. Erre is van már példa házon belül, hiszen ott a Toyota Mirai, ami azonban meglehetősen drága, így széles közönséget nem igazán lehet megcélozni vele. A Prius azonban, ha minden összeáll, hamarosan akár egy olyasfajta szerepet is betölthet a hidrogénautózás terén, mint amit bő 2 évtizeddel ezelőtt a hibridizáció világában.