Ahhoz képest, hogy a Toyota a hibridizáció egyik nagy úttörője volt, az első teljesen elektromos autójuk piacra dobása meglehetősen sokat váratott magára. De ami késik, nem múlik, szokták mondani, ami ezúttal is igaz: a bZ4X nevű villany szabadidő-autó projektje most már tényleg célegyenesbe fordult, olyannyira, hogy nemrég már az európai árakkal kapcsolatban is napvilágot láttak az első értesülések. Nézzük, mit érdemes tudni a Subaruval közösen fejlesztett kocsiról!
A Toyota bZ4X méreteit tekintve lényegében megegyezik a RAV4 legújabb generációs modelljével – a nevében szereplő 4-es szám is ezt a rokonságot tükrözi. És ha már név, a „bZ” pedig „beyond Zero-t”, azaz „nullán túli”-t jelenti, ami a károsanyag-kibocsátás mentes üzemmódra utal. Az újdonság a maga mintegy 2 tonnájával persze a tömeget illetően jócskán túltesz a RAV4-en, amiért többek közt a 71,4 kWh kapacitású, vízhűtéses akkumulátor felel.
Utóbbi az előzetes mérések alapján 400-450 kilométeres hatótávot tesz majd lehetővé, de az igazán nagy ígéret a Toyota részéről az, hogy a lítiumion aksi tíz év (vagy 240 ezer kilométer) alatt is mindössze 10%-ot veszít teljesítményéből. A japán gyártó emellett nagy hangsúlyt fektetett a „hidegtűrésre” is, ami figyelembe véve, hogy az elektromos autók fő felvevőpiacai között jó pár hűvös éghajlatú ország van, nem épp mellékes szempont.
A bZ4X alapmodelljében egyetlen, az első kereket hajtó villanymotor található, amely 204 lóerőt és 265 Nm-t képes produkálni. A kocsi 8,4 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/h-ra, végsebességét pedig 160 km/h-ban korlátozták. Ezen kívül lesz egy összkerekes változat is, két (együttesen 218 lóerőt és 336 Nm-t felvonultató) villanymotorral. A hírek szerint ennek a megalkotásában a Subaru mérnökei jártak élen (a testvérmodellt Subaru Solterra néven érdemes keresni), így szinte természetes, hogy ez a verzió a nagyobb kihívást jelentő terepviszonyoktól sem riad vissza.
Némiképp meglepő módon a Toyota bZ4X jelen állás szerint hazájában nem lesz elérhető (legfeljebb csak autómegosztásra épülő szolgáltatásoknál és céges járműként). A vállalat ezzel kapcsolatban diplomatikusan, a tisztán elektromos közlekedés iránt egyelőre visszafogott lelkesedést mutató japánokat nem megbántva úgy fogalmaz, a villanyautózás terén elkötelezettebb, nagy piacokra koncentrál.
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a 2022-ben és 2023-ban értékesíteni kívánt nagyjából 110 ezer bZ4X 90%-a Észak-Amerikában és Európában köthet ki. A fejlett biztonsági és vezetéstámogató rendszerekkel felszerelt SUV-t a friss sajtóinformációk szerint utóbbi kontinensen 47,5 ezer eurós, azaz forintban kifejezve mintegy 17 milliós indulóár mellett lehet majd megvásárolni, az első szállításokra pedig már az idei év közepén sor kerülhet.