A december már csak a ráadás – foglalhatnánk össze frappánsan a legfrissebb hazai újautó-eladási statisztikákat. Az adatok szerint ugyanis az értékesítések száma már november végére elérte, sőt meg is haladta a komplett tavalyi évét, azaz mostantól kezdve már csak a növekedés mértéke a kérdés. A felfelé ívelő grafikonokkal egyébként Magyarország szembemegy az Európában látható trendekkel.
Mozgalmas novembert zárt az itthoni autópiac: a napokban összesített számok alapján egész pontosan 14 215 darab vadonatúj személygépkocsit regisztráltak idehaza. Ez nagyjából 25%-kal több, mint tavaly novemberben (11 370). A DataHouse Kft. adatai szerint ezzel az idei esztendő első 11 hónapjában már 141 769 -nél tart az „újautó-számláló”, ami 11,7%-kal haladja meg az előző év azonos időszakában mért mennyiséget.
A piac felfutásáról ennél is többet mond, hogy az említett csaknem 142 ezer példány azt is jelenti, hogy 2019-ben már akkor is több újautót adnának el, mint 2018-ban, ha decemberben egyetlen üzlet sem köttetne: tavaly ugyanis 136 601-nél állt meg a mutató. A kereskedés persze nem szünetel, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) például úgy számol, a volumen az év végére elérheti a 155 ezret is.
Mindez egyébként azt jelenti, hogy Magyarország egyelőre nem áll be azon országok sorába, ahol negatívba fordultak az előző esztendőhöz viszonyított eladások. Az Európai Unió 28 tagállamában a legfrissebb információk szerint idén eddig 0,7%-kal kevesebb új gépkocsit helyeztek üzembe, mint a múlt év azonos időszakában. A gazdasági nagyhatalomnak számító országok közül Franciaországban 0,3, Olaszországban 0,8, az Egyesült Királyságban 2,9, Spanyolországban pedig 6,3 százalékos a visszaesés. A hazai autóipar számára legfontosabb igazodási pontot jelentő Németországban ugyanakkor még tart a növekedés (+3,4%).
A most nyilvánosságra hozott statisztikákból egyébként nemcsak a komplett magyar piaccal, hanem az egyes márkák és típusok népszerűségével kapcsolatban is kiolvasható néhány érdekesség. Eszerint az utolsó hónapra úgy fordultunk rá, hogy toronymagasan Suzukiból adtak el legtöbbet idehaza, méghozzá 23 139 darabot. A képzeletbeli dobogó második fokán a Ford (13 611), a harmadikon pedig a Skoda (11 576) áll, de átlépte már a 10 ezres határt az Opel is, a Volkswagen, a Toyota és a Dacia pedig közelíti azt.
Ami pedig az egyes modellek toplistáját illeti, a Suzuki fenti dominanciáját nézve nem meglepő, de a japánok az első két helyet is elhozták: 2019-ben eddig a Vitara a legnépszerűbb, 10 610 eladással, míg az SX4 S-Cross 8491 példányban talált új gazdára. A további sorrend a top5-ben: Skoda Octavia, Dacia Duster és Ford Kuga. A kérdés már csak az, a „karácsonyfa alá kerülő” újautók változtatnak-e még bármit a fenti sorrendeken.