Napelemes villanyautó „több hónapnyi hatótávval”

Napelemes villanyautó „több hónapnyi hatótávval”

Hat év előkészítés után a napokban megkapta a közúti használatra feljogosító engedélyt a Lightyear 0 nevű teljesen elektromos szedán, amelynek „felszínén” nagyjából 5 négyzetméternyi napelemet helyeztek el. A fejlesztésért felelős holland vállalat közlése szerint a várhatóan még idén az utakra kerülő kocsit ideális körülmények közepette elegendő mindössze 7 havonta újratölteni!

A Lightyear első embere, Lex Hoefsloot a nem mindennapi jármű bemutatásának apropóján arról beszélt, a jelenlegi trendek alapján Európában 2030-ra nagyjából 85 millió villanyautó lesz majd, az elektromos töltőhálózat pedig nem tud olyan ütemben fejlődni, hogy ezt teljesen kiszolgálja. A kihívásra a hatótávok növelése adhatja az egyik legjobb választ, a cég pedig az akkumulátorok növelése helyett a hatékonyság maximalizálásában látja a megoldást.

Ennek érdekében a Lightyear 0 a komplett iparágban párját ritkító módon 0,19-es légellenállási együtthatóval rendelkezik, a tömege pedig 1575 kilogramm, ami szintén bőven átlagon alulinak számít egy öt méter hosszú, négyajtós, tisztán elektromos szedántól. Ezeknek köszönhetően a kocsi a maga meglepően kicsi, 60 kWh-s akkumulátorával is nagyjából 600 kilométert tud megtenni újratöltés nélkül.

Az igazán nagy „dobás” pedig a bevezetőben említett „mininapelempark”, amely menet közben is képes energiát termelni, méghozzá a holland vállalat elmondása szerint optimális fényviszonyok esetén akár napi 70 kilométer megtételére elegendőt. Mindezek alapján a Lightyear úgy számol, hogy átlagos használat mellett egy napsütéses régióban 7 havonta kell töltőre dugni az autót, de borúsabb országokban is ki lehet vele húzni 2 hónapig.

Azt persze hozzá kell tenni, hogy az „energiatakarékosság” oltárán sokat fel kellett áldozni a teljesítményből. A Lightyear 0 négy darab (a kerékagyakban elhelyezett) villanymotorja együttesen 175 lóerőre képes, ezek segítségével az autó már-már lomhának mondható módon pontosan 10 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/h-ra, végsebessége pedig csupán 160 km/h környékén van – ami persze a német autópályák kivételével mindenhol „több mint elég”.

A Lightyear 0-ból a cég összesen 964 példányt tervez előállítani, amelyek a hírek szerint még idén piacra kerülnek 250 ezer eurós, vagyis forintra átszámítva kb. 100 milliós áron. Sikeres fogadtatás esetén a kocsinak néhány éven belül érkezhet egy „elérhetőbb”, a hírek szerint 30 ezer euróba (12 millió forintba) kerülő verziója is, amely akár el is indíthatja a tömegesedés irányába az egyelőre gyerekcipőben járó napelemes villanyautózás technológiáját, amellyel egyébként többek közt a Hyundai, a Toyota és a Mercedes is kísérletezik.