Ha valamikor a jövőben megírják A magyar autógyártás története című könyvet, az egyik mostani hír kétségkívül fontos fejezetet érdemel majd benne. A minap ugyanis legördült az első, sorozatgyártásban készülő, tisztán elektromos autó egy magyarországi gyártósorról. Vagy mégsem az első? Írásunkban ezt is igyekszünk tisztázni, amellett persze, hogy összegyűjtjük, mi mindent érdemes tudni a nagy üdvrivalgással fogadott, kecskeméti „születésű” Mercedes-Benz EQB-ről!
A hagyományos meghajtású GLB-ken alapuló, teljesen elektromos kompakt SUV összeszerelésére világszerte két gyártósort helyeztek működésbe: a pekingi üzem kizárólag a kínai piacot szolgálja ki, míg a világ összes többi vevője Kecskemétről kapja majd a vadonatúj EQB-ját.
„Az EQB gyártásának itteni elindításával folytatódik a cég elektromos offenzívája. Az EQS után az EQB a második új elektromos autó, amelynek sorozatgyártása ebben az évben indult, míg 2022-ben három földrész hét helyszínén összesen nyolc Mercedes-EQ elektromos modell gyártása kezdődik meg” – mondta a német cég impozáns terveiről a Mercedes-Benz AG igazgatósági tagja, egyben termelési és ellátási láncért felelős vezetője, Jörg Burzer.
A tudósítások rendre kiemelik, hogy bár a gyártás indulása jelentős beruházással járt, az EQB esetén is támaszkodnak a már meglévő infrastruktúrára és a 2012-ben nyitott kecskeméti egység jól bejáratott megoldásaira. A tervek szerint jövőre karbonsemlegessé váló üzemben egyébként immár a belsőégésű motoroktól a plug-in hibrideken át egészen a tisztán villanyos meghajtásig minden technológiával foglalkoznak.
Ami magát az EQB-t illeti, egy öt- és hétüléses változatban elérhető luxus SUV-ről van szó, amely a maga 4,68 méteres hosszával, 1,83 méteres szélességével és 1,67 méteres magasságával tényleg alig tér el a Mercedes-Benz GLB paramétereitől. Az 1 villanymotoros verzió 221, míg a dupla 288 lóerős teljesítményt mondhat magáénak, a 66.5 kWh-s akkumulátorcsomag pedig a tesztek alapján kb. 300 kilométeres elektromos hatótávra elég.
A kérdés akkor már csak az, tényleg ez számít-e az első Magyarországon gyártott teljesen elektromos autónak? Nos, ha szigorúak vagyunk, akkor nem igazán, hiszen a Magyar Királyi Posta már az 1920-as években(!) is használt olyan „elektromobilokat”, melyek a Rába-gyárban készültek, Ganz motorokkal és Tudor akkumulátorokkal felvértezve. Igaz, a „Pe-1” típusú villanyautókból – melyek egyes példányai még a ’60-as években is szolgálatban voltak – a krónikák szerint mindössze 35-t vásárolt a Posta, azaz a vérbeli tömeggyártású elektromos autók sorát talán mégiscsak a 35 példánynál kicsit többre ácsingózó EQB nyitotta idehaza.