Nincs jobb vétel a Dacia Springnél?

Nincs jobb vétel a Dacia Springnél?

A mostani időszak hagyományosan a különböző „évzáró” elismerések odaítéléséről is szól. A napokban hozták nyilvánosságra például a 31 ország autós szakértői által megszavazott, „Az év legjobb vétele Európában” díj győztesét. Az Autobest szervezet két évtizedes múltra visszatekintő, kitüntető címét ezúttal a Dacia Spring kapta, amely első teljesen elektromos kocsiként gurult fel a képzeletbeli dobogó tetejére.

Azt, hogy a szóban forgó díj más voksolásokkal ellentétben nem az abszolút teljesítményről, hanem sokkal inkább egyfajta ár-érték arányról szól, jól mutatja, hogy 20 esztendővel ezelőtt a Skoda Fabia volt az első kategórianyertes, tavaly pedig az Opel Corsa ülhetett fel a trónra. A Daciának a mostani volt a harmadik diadala: 2005-ben a Logant, 2011-ben pedig a Dustert látták a kontinens aktuális legjobb vételének az ítészek.

A Renault Csoporthoz tartozó román gyártó első elektromos autója (amely lényegében a Kínában forgalmazott Renault K-ZE városi villanycrossover „átcímkézett” változata) a legújabb generációs Skoda Fabiát és a friss Opel Mokkát utasította maga mögé. A zsűri indoklása szerint a Spring manapság a leginkább megfizethető városi és ingázós elektromos autó, amely fontos szerepet játszik abban, hogy az emissziómentes közlekedés elérhetővé váljon a tömegek számára.

És bár a teljes európai autóparkhoz képest nagy tömegekről egyelőre nincs szó, a 2021 márciusában debütált ötajtós kocsira a Dacia jelentése szerint már több mint 40 ezer rendelést adtak le. A bemutatkozó évhez képest megsüvegelendő volumen aligha független attól, hogy ez idő tájt az Európában megvásárolható (egyik) legolcsóbb elektromos autóról van szó – a hazai képviselet honlapja mintegy 6,6 millió forintos kezdő listaárat tüntet fel.

Ami a műszaki adatokat illeti, a Spring egy 44 lóerőre és 125 Nm-re taksált villanymotorral van felszerelve, amely egy 27.4 kWh-s, lítiumion akkumulátorhoz csatlakozik. A mindössze 970 kilogrammos kocsi a WLTP-ciklus szerint tisztán városi használatban valamivel több mint 300 kilométert is elmegy egyetlen feltöltéssel, a vegyes (autóutat is magában foglaló) mérések pedig 230 km-es hatótávot állapítottak meg.

Ami a Dacia számára kevésbé jó híreket illeti, a Spring nem szerepelt túlságosan jól az Euro NCAP közelmúltbeli töréstesztjén, a megszerezhető 5 csillagból ugyanis mindössze 1-et zsebelt be. Könnyen lehet persze, hogy a gyenge értékelés hatására a mérnökök hamarosan megpróbálnak majd némi fejlesztést eszközölni a biztonság terén, hiszen – mint a mostani díjból is kiderül – a márka első elektromos autójában meglehet a potenciál arra, hogy az Európában szélsebesen bővülő villanyos piac meghatározó szereplője legyen.