Őrült villanyszáguldás, keresztül Amerikán

Őrült villanyszáguldás, keresztül Amerikán

Először is, szögezzük le, hogy az alábbi hírről még véletlenül sem azért számolunk be, hogy bárkinek is kedvet csináljunk hasonló őrültséghez! Egész egyszerűen az ilyen extrém tettek mindig hordoznak magukban érdekességet – de azért jobb, hogy tőlünk kellő távolságban kerül rájuk sor. Az Egyesült Államok minél gyorsabb átszelését célzó Cannonball Run Challenge-ről van szó, ahol most épp elektromos autóval állítottak fel egy a komplett autós világra nézve is tanulságos rekordot.

44 óra és egyetlen másodperc híján 26 perc. Az amerikai Out Of Spec Studios beszámolói szerint ennyi időre volt szüksége egy háromfős csapatnak, hogy egy 2020-as évjáratú Porsche Taycan 4S villanyautóval eljussanak a New York-i Red Ball Garage elől a Los Angelesben található Portofino Hotelig. A 2803,5 mérföldes, azaz nagyjából 4500 kilométeres távon ez kicsivel több mint „bruttó” 100 km/h feletti átlagsebességet jelent, nem mellesleg pedig kb. 50 perces javítást a korábbi csúcshoz képest, amit egy Tesla Model 3 tartott 2019 óta.

A nem mindennapi és a szinte állandó sebességtúllépés miatt illegális út kapcsán a résztvevők elárulták, a stratégiájuk az volt, hogy az akkumulátort csak 3% vagy az alatti szintnél töltötték újra (már ha találtak épp akkor gyorstöltőt), de lehetőleg csak 60%-ig, hisz utána lelassul a táplálási folyamat, ami súlyos időveszteséget jelentett volna. Egyes, ritkán lakott szakaszokon azért kénytelenek voltak 80%-os töltöttségig is felmenni. A rekord értékét növeli, hogy télen, 0 Celsius-fokos átlaghőmérséklet mellett vállalkoztak rá, ami, jól tudjuk, nem barátja az elektromos autóknak.

Hogy kontextusba helyezzük az időeredményt, érdemes tudni, hogy a fennálló abszolút csúcs 25 óra és 39 perces, és egy benzines – extra üzemanyagtankkal is felszerelt – Audi S6-tal állították fel tavaly. Sokat mondó, hogy „hagyományos” hajtású járművel már 50 évvel ezelőtt is kb. 10 órával gyorsabban letudták az USA keleti és nyugati partja közti utat, mint a friss villanyautós csúcstartó. Jelenleg tehát ilyen extrém távolságok leküzdése során az új technológia még jelentős hátrányban van – de a fejlődés irányát nézve az olló minden bizonnyal szűkülni fog.

Mielőtt pedig valaki néhány megszállott magányos vállalkozásának gondolná az egyébként 1915 óta feljegyzett Cannonball-csúcskísérleteket, érdemes hozzátenni, hogy a – rendőri intézkedések elkerülése miatt – megszokott, hogy a csapatokat egy komplett stáb segíti, akik felderítik az előttük álló utakat, és figyelmeztetnek, ha ott ellenőrzésre kell számítani. Ezen kívül a radar- és lézerdetektorok, a rendőrségi rádiók lehallgatása, sőt, a rendőrautónak történő álcázás is gyakori „trükkje” a próbálkozóknak. Még néhány okkal több, hogy tényleg csak távolról figyeljük, hogyan alakulnak a rekordok, mennyire tudják megközelíteni a jövőben az elektromos kocsik hagyományos riválisaik teljesítményét.