Papírtantusz: új időkhöz új szabályozás?

Papírtantusz: új időkhöz új szabályozás?

Itt, az Automeister szervizhálózat bejegyzései között is érintettük már a témát, de a világ dolgaiban nálunk jártasabb autós szakemberek is többször hangoztatták, hogy minimum átgondolásra szorul az, hogy a jogosítvány megszerzésének módja és ideje évtizedek óta szinte változatlan (csak az árak mentek fel), miközben a technológia, a járművek képességei és a közlekedéskultúra (nevezzük így) rengeteget változott az elmúlt időszakban.

A jelenlegi gyakorlatban több kivetnivaló is van, összeszedtünk néhányat, hozzátéve, hogy az alábbiak olyan vélemények, amikkel szabad vitatkozni.

  1. Bár egy mai sofőrnek egy mai autóban jobb esélye van túlélni egy azonos sebességnél és körülmények között bekövetkező balesetet, mint egy 30 évvel ezelőttinek, az esélye is sokkal nagyobb, hogy előbb-utóbb részese legyen valami ilyesminek. Bár az autók sokkal jobbak minden szempontból, sokkal több is van belőlük ‒ legalábbis a világ nagy részén, így nálunk is. Márpedig a több résztvevő és a nagyobb átlagsebesség, erő, gyorsulás nyilvánvalóan több incidenst eredményez. Lehet, hogy 1000 autósra akár kevesebb baleset jut, mint 30 éve, de hogy 1000 emberre több autó jut, és ezzel a közúti balesetek abszolút mennyisége nőtt, az biztos.
  2. B kategóriás jogosítványt 29 gyakorlati óra után lehet szerezni (a 30. már a vizsga), míg a korlátlan motoros jogosítványhoz előzmények nélkül 26 órára van szükség. Ennyi idő alatt nem lehet megtanulni vezetni, sem autót, sem motort. Ennek megfelelően a tanulók vagy arra kényszerülnek, hogy illegális módon órákat „vegyenek” pl. egy szülőtől, miközben a családi autó anyósülése előtt nincs fékpedál, vagy nagy eséllyel elhasaljanak a vizsgán, ami nemcsak kudarcélménnyel jár együtt, de jelentős pluszköltséggel is. 30 óra alatt csak a legtehetségesebbek, vagy a már némi gyakorlattal bírók tudnak levizsgázni, miközben a közlekedés nem csak róluk szól(na). Olyan körülményeket kellene teremteni, ahol minden átlagos 17-20 éves megtanulhat biztonságosan vezetni, és nem feltétlenül félmillióért.
  3. Magyarországon az újonnan vásárolt autók átlagos teljesítménye 146 lóerő, de a régiekkel legyen ez csak 100. Bármilyen meglepő, ez önmagában nem okoz lényegesen jobb dinamikát mondjuk a ’90-es évek (ne menjünk vissza korábbra) autóihoz képest, mert az extrák és a biztonsági elemek miatt a kocsik sokkal nehezebbek, míg a motorok teljesítményét a környezetvédelem jegyében bevezetett technológiák „csipegetik le” így sem a súly/teljesítmény arány, sem a kerekeken leadott erő nem nőtt túl sokat. Egy mai autót az extremitásoktól eltekintve tehát nem nehezebb vezetni, az extrák miatt még könnyebb is, mint mint egy 30 évvel ezelőttit, de a forgalom jelentősen megnőtt.
  4. Érdemes lenne felülvizsgálni a műszaki ismeretek tudáscsomagot is. Az abban szereplő információk jelentős része teljesen elavult, más része lényegében felesleges, mert tudása alig jár valamilyen előnnyel az egyszeri sofőr számára.
  5. Számos gyakorló mentős véleménye, hogy az esetek nagy részében egy laikus újraélesztési kísérlete, vagy az általa nyújtott elsősegély több kárt okozhat, mint hasznot. Nem azért, mert hiányzik a segítőkészség (ilyen is van), hanem mert a 10-50 éve megszerzett és soha nem használt, eleve felszínes elsősegélynyújtási képességek lényegében teljesen eltűnhetnek az idő haladtával. Ennek megfelelően vagy meg kellene szüntetni ezt az elvárást a rendszerben, vagy valós képességgé kellene fejleszteni, mondjuk a vizsga rendszeres ismétlésével.
  6. Végül a pszichológiai alkalmasság… Nos, ez a legmegosztóbb és legnehezebb kérdés, mert egyrész egy teszt erejéig mindenki tud „jófiú” lenni, másrészt a közlekedés néha legjámborabbakból is kihozza a dühöngő őrültet. Nyilván nagyon nehéz és nem is olcsó ennek vizsgálata, de az sincs rendjén, hogy bárki megkapja a jogosítványt, olyanok is, akiknek a kezében egy vattapamacs is fegyvernek tűnik.

A legfontosabb azonban, hogy egyes jelek szerint végre felsőbb szinteken is foglalkozni kezdtek a kérdéssel, nekünk pedig a drukkolás marad, hogy a beígért új szabályok javítsanak majd a körülményeken.

Illusztrációnk forrása: Pixabay