Régi-új Bentley-k a láthatáron

Régi-új Bentley-k a láthatáron

A Bentley idén ünnepli alapításának 100. évfordulóját, a legendás brit márka vezetői pedig úgy döntöttek, hogy a jubileum alkalmából a szerelőgárda is megérdemel egy kis jutalomjátékot. Az egyik műhelyük dolgozói korhű alkatrészekből és szerszámokkal építhetik újra a cég egyik legendás autóját. Azért persze az se baj, ha közben keresnek is „egy kis” pénzt az izgalmas projekttel.

Elegancia, kifinomultság, ahogy az egy angol gentlemanhez illik. A többségnek alighanem valami ilyesmi ugorhat be elsőre a Bentley-ről. Pedig a márkát annak idején nem az előkelőséget sugárzó modelljeik tették híressé, hanem a szélvészgyors és megbízható versenyautóik. A Bentley-ket 1924 és 1930 között ötször intették le első helyen a Le Mans-i 24 órás versenyen, ebből ’27 és ’30 között zsinórban négyszer is.

Ennek a korszaknak volt az egyik csúcsterméke a Blower, amit Sir Tim Birkin tervezett, és összesen csak négy darab készült belőle. Az 1625 kilós járművet 4.5 literes, négyhengeres motor hajtotta, amely akár 240 lóerőt is képes volt leadni. A Blower a Brooklands versenypályán egészen 222 km/h-ig gyorsult – mindezt 1931-ben!

Az igazi erénye viszont a szívóssága volt, amit mi sem bizonyít jobban, minthogy a mai napig fennmaradt példányok egyike időnként a saját lábán jut el egyik kiállításról a másikra. Ez az az autó, amelyet most az utolsó csavarig szétbontanak, az alkatrészeket egyesével beszkennelik, majd eredeti alapanyagokból újra legyártják őket. Ha minden a terv szerint halad, a módszerrel összesen 12 „utángyártott” Blower készül majd el.

A cél természetesen az, hogy a munka végeztével még a legfelkészültebb szakértő se tudja megkülönböztetni egymástól az eredeti, mintegy 90 esztendős darabokat a friss szériától. Ennek érdekében mindent ugyanúgy készítenek majd el, a laprugóktól a negyven centiméter átmérőjű dobfékeken át egészen a a kovácsolt acél alvázig. Az már inkább csak a szerelők szórakozását szolgálja, hogy mindezt korabeli szerszámokkal végzik majd.

„Ez a projekt egyrészt tisztelgés a Blower előtt, másrészt kihívás és jutalom a műhely csapatának. Nagyon várják a munkát, egészen különleges lesz ’20-as évekbeli szerszámokkal dolgozni, és sokszor ormótlan alkatrészeket megmunkálni” – mondta Adrian Hallmark, a Bentley vezérigazgatója a hír kapcsán.