Senki ne próbálja utánozni a Škoda új rekordját

Senki ne próbálja utánozni a Škoda új rekordját

Amikor egy autógyártó cégnél azon ötletelnek, hogyan tudnának a lehető legnagyobb hírverést csapni egy újonnan bemutatott modelljük körül, többnyire előkerül a „döntsünk meg vele valamilyen rekordot!” felvetés is. A vállalatok szerencséjére pedig választék akad bőven, hiszen a népszerű Guinness Rekordok Könyvében például közismerten rengeteg „extrém” kategória akad. A Škodánál a jelek szerint most a „jégen driftelésre” böktek rá, és a néhány hónapja debütált Enyaq RS iV SUV-val a minap sikerült is átadniuk a korábbi csúcsot a múltnak.

A különböző ismeretterjesztő műsorokból tudhatjuk, hogy az északi országokban a befagyott tavakon való autózás nem ritkán a közlekedés szerves része, így a Škoda is könnyedén talált olyan helyszínt, ahol ez idő tájt kellően vastag a jégpáncél az elsőre kissé veszélyesnek hangzó kísérlethez. A sofőrülést elfoglaló Richard Meaden és csapata a svédországi Östersund mellett található Stortjärnen-tó felé vették az irányt, ahol egy 188,5 méteres kört jelöltek ki a folyamatos csúszáshoz.

Meaden az éles bevetés előtt nem kevesebb mint 18 órát gyakorolt, ami az eredmény alapján meg is tette a hatását: a hivatalos próbálkozás során a teljesen elektromos szabadidő-autó 15 percen keresztült driftelt megszakítás nélkül a jégen, ez idő alatt pedig összesen 7,351 kilométert tett meg. A régi rekordot (2022 áprilisa óta) egy kínai versenyző tartotta, aki egy Subaru WRX volánja mögött jutott el kb. 6,2 kilométeres „siklásig”.

 A csúcsdöntéshez persze szükség volt néhány módosításra az Enyaq RS iV gyári változatához képest. Ezek közül a legszembetűnőbb a szöges gumik alkalmazása: az első kerekeken Michelin Däckproffsen 245/35-R20 abroncsok voltak, 600 db 5 mm-es „tüskével” kiegészítve, míg hátulra Nokian Hakkapeliitta 255/45-R20 gumik kerültek, melyek felületén 300 db 2 mm-es szeget helyeztek el.

Nyugodtan mondhatjuk, a vadonatúj Škoda által most prezentált bravúr nem olyasmi, amit a leendő tulajdonosok a mindennapok során reprodukálhatnak majd – mindenesetre a stabilitás és a kormányozhatóság szempontjából azért nem rossz ajánlólevél a kocsinak. Az Enyaq RS iV két villanymotorja (amelyekből mindkét tengelyre jutott 1-1) egyébként együttesen 299 lóerős teljesítményre és 460 Nm-es nyomatékra képes, aminek köszönhetően (kevésbé csúszós terepen) 6,5 másodperc alatt tud 0-ról 100 km/-ra gyorsulni.

A friss rekord abból a szempontból is jó reklámja lehet a tisztán elektromos SUV-nak, hogy a nem mindennapi mutatványt a villanyautók számára hagyományosan nem ideális hideg körülmények között hajtotta végre. Igaz, a bő 7 kilométeres jeges drift azért messze volt attól, hogy próbára tegye az Enyaq RS iV hatótávját: a 82 kWh-s akkumulátorpakknak köszönhetően normál viszonyok között mintegy 500 kilométert lehet megtenni újratöltés nélkül a legifjabb Škodával.