Száznyolcvan lesz a plafon a Renault-nak

Száznyolcvan lesz a plafon a Renault-nak

A Renault Csoport vezérigazgatója, Luca de Meo a minap felvázolta a vállalat közeljövőbeli stratégiáját. Az előadás sokáig abban a mederben folyt, ahogy azt mostanság megszokhattuk csaknem bármely márka esetén: szó esett az ökológiai lábnyom csökkentéséről, az elektromos autók eladásának gyorsításáról és az ezekhez szükséges beruházásokról. A cégvezér aztán egyszer csak tett róla, hogy jókora visszhangja legyen a szavainak: közölte, hogy rövidesen már nem gyártanak olyan autókat, amik 180 km/h-nál gyorsabban képesek menni.

Az autózás világának látszólagos ellentmondása, hogy miért gyártanak 130-140 km/h-nál nagyobb sebességre képes járműveket, amikor a világ majdnem minden pontján legfeljebb ennyi a megengedett határ az autópályákon. Nos, az egyik lehetséges válasz, hogy amíg ott vannak például a limit nélküli német sztrádák, addig elvileg mindenkinek megvan a lehetősége legálisan kihasználni, ami csak a kocsijában van. És legalább ugyanilyen lényeges, hogy a teljesítmény, a sebesség még mindig az autók egymáshoz viszonyításának legfontosabb ismérvei – és nemcsak az autók szerelmesei, de maguk a márkák számára is.

Ennek a versenynek a megszüntetése, azaz a járművek végsebességének limitálása régóta napirenden van az Európai Unióban, a jelek szerint pedig a Renault a mostani „önszabályozással” a központi döntések elé megy. A francia cég indoklásában nem meglepő módon főként a biztonság erősítése szerepel. Sokan nem értenek egyet ezzel az érveléssel, mondván, való igaz, hogy a balesetek harmadát gyorshajtás okozza, azonban ez sok esetben „relatív” gyorshajtás, pl. nem az útviszonyoknak megfelelő sebességválasztás, ezzel pedig egy 180-nál vagy akár 130-nál meghúzott vonal sem tud mit kezdeni.

Rátérve a Renault friss bejelentésére, de Meo szerint a 2022-ben érkező Megane-E lesz az első, amelyik automatikus sebességkorlátozóval lesz felszerelve, ettől kezdve pedig egyetlen új Renault és Dacia modell sem tudja majd átlépni a 180 km/h-t. Szemfüles olvasók rögtön kiszúrhatják, hogy a vezérigazgató az Alpine nevét nem említette, így elképzelhető, hogy a Renault Csoport sportos brandjére nem lesz hatással a döntés.

Egyébként nem a Renault az első gyártó, aki hasonló útra lép, tavaly ugyanis a Volvo már szintén bevezetett egy 180 km/h-s limitet. A svéd cég ó ezt elsősorban azzal magyarázta, hogy hiába vannak a fedélzeten a legjobb biztonsági technológiák, egy bizonyos sebesség felett már ezek sem tudnak megvédeni a súlyos, adott esetben halálos sérülésektől.

Igazságot tenni nem tudunk, hiszen a fentiekből is látszik, hogy nagyon sok aspektusa van a kérdésnek, amelyek között legalább annyi az érzelmi, mint a racionális. Jobb híján így mi is csak várjuk, milyen hatása lesz a bejelentésnek, egyre többen követik-e a Renault (és a Volvo) példáját vagy esetleg vonzerőjükből veszítve idővel kénytelen lesznek ők is valamilyen formában visszatáncolni.