Szélsebesen robogunk a rendszám reform felé

Szélsebesen robogunk a rendszám reform felé

Aki néhány hónap múlva vásárol új autót, vagy állít forgalomba külföldről behozott járművet, könnyen lehet, hogy már S betűvel kezdődő rendszámot kap majd. Úgy fest, a jelenleg használt R betű rekordgyorsasággal fut ki, hiszen Magyarországon egyelőre a globális trendekkel szemben nem fordultak negatívba az eladási adatok. És már vészesen közeledünk az ábécé végéhez…

„Várhatóan 2020 első negyedévében kezdik kiadni az okmányirodák az S betűs rendszámokat” – árulta el minap a Vezess.hu kérdésére a Belügyminisztérium. A portál egyébként úgy számol, a váltásra ennél valamivel előbb, akár már az idei esztendő legvégén is sor kerülhet.

Az első R betűvel kezdődő rendszámú autók 2018 júliusában jelentek meg a hazai utakon, azaz nagyjából 15-16 hónapja vannak használatban. Az azt megelőző P betűs azonosítók 21 hónap alatt fogytak el, vagyis, ha hasonló lenne az ütem, akkor az R még kitartana kb. fél évig. Igen ám, csakhogy a szeptemberi összesítések szerint idén 10 százalékkal több új autó talált gazdára, mint az előző év azonos időszakában. Mivel a rendszámok kiadását szintén befolyásoló használtautó import ez idő alatt csak minimálisan (2,2%-kal) csökkent, így összességében várhatóan az R „futamideje” rövidebb lesz, mint a P betűé.

A közelmúltban rendre hűen tükrözte a gazdaság aktuális helyzetét az, hogy egy adott betű mennyi idő alatt futott ki. A válság mélypontján például a visszaeső eladások miatt több mint négy évbe (2007 december–2012 március) telt, mire elfogytak az L betűs rendszámok. Még az M is több mint 3 esztendőt volt használatban, az N viszont már csak alig 2 évet, az említett P pedig ennél is kevesebbet.

A fenti felsorolást olvasva egyébként joggal vetődhet fel a kérdés: hogyhogy az N után a P jött? Nos, a sorozatban kiadott rendszámoknál az O betűt, illetve később a Q betűt is „átugrották”, a hivatalos indoklás szerint azért, mert a traffipaxok nem tudják üzembiztosan megkülönböztetni egymástól (és a nullától) ezt a két karaktert, ami jókora bonyodalmakat szülhetett volna. Az úgynevezett egyéni és egyedi rendszámoknál viszont van lehetőség O-val és Q-val kezdődő azonosítót vásárolni pénzért.

Ha tehát az embernek az az érzése támad, hogy „de hisz az N betűk is csak nemrég jelentek meg, és máris itt az S?”, az egyrészt a kihagyott betűk, másrészt a fokozatosan növekvő eladási statisztikák miatt lehet. Akárhogy is, most már nagyon közeleg az ábécé vége, amikor ott lesz a „hogyan tovább?” dilemmája. A még nem foglalt betűk közül már csak az S, a T, a V és a Z betűk maradtak hátra, így a mostani becslések szerint 2025-2026 táján új rendszert kell bevezetni. Ez várhatóan a világ legtöbb országában használatos területi elven működik majd, azaz a városok/járások egy- vagy kétbetűs kódja jelenhet meg a magyar rendszámokban.