Ha úgy érzi, folyton ezek az autók jönnek szembe – nem téved nagyot!

Ha úgy érzi, folyton ezek az autók jönnek szembe – nem téved nagyot!

Ha azt kérdeznénk, milyen típusú személyautóból fut a legtöbb a magyar utakon, a többség vélhetően kis gondolkodás után két tippre tudná szűkíteni a kört. Egy a napokban közzétett átfogó statisztikából pedig nemcsak az derül ki, hogy most akkor a Swift vagy az Astra a befutó, hanem többek közt az is, melyik az idehaza legelterjedtebb prémium modell, vagy épp, hogy mi a helyzet a feltörekvő márkákkal.

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) nemrég a Belügyminisztérium hivatalos adatbázisaiból állított össze egy komplett magyar autós körképet, amelyet a Vezess.hu portál közölt. Érdemes rögtön az elején leszögezni, hogy a számok az előző év végi állapotot tükrözik, az egyes modellek sorrendjénél pedig az adott típus minden egyes generációját beleszámolták az összlétszámba.

Az első két helyezett tehát aligha lep meg bárkit: Opel Astrából jelenleg nagyjából 261 ezer, Suzuki Swiftből pedig 225 ezer koptatja a hazai utakat. Jó ideig nem is nagyon várható változás ebben, hiszen a listán őket követő Ford Focus (kb. 109 ezer), Volkswagen Golf (104 ezer) és Opel Corsa (95 ezer) kis túlzással fényévekre vannak.

A két éllovas azzal együtt is be tudta betonozni a pozícióit, hogy a hazai járműpark egyébként meglehetősen nagy ütemben bővül, mind az újautó-eladások, mind a külföldi import terén. Az adatok szerint, amíg 2015-ben 3,19 millió személyautó volt forgalomban Magyarországon, addig ez a szám 2018 végére 3,64 millióra kúszott fel. Kicsit nagyobb időtávban pedig mindez azt jelenti, hogy húsz év alatt nagyjából másfélszeresére nőtt az itthoni gépkocsi-állomány.

Némi meglepetésre nem kell túl mélyre ásnunk a listán, hogy szembejöjjön az első prémium modell: 3-as BMW-ből csaknem 53 ezer van forgalomban, ezzel a 12. leggyakoribb személyautó idehaza, beékelődve a Suzuki Ignis és a Toyota Yaris közé. A nem épp az átlagemberek fizetéséhez igazított árfekvésű modellek közül még az Audi A4 fért be éppen a top20-ba a maga 39 ezer hazai példányával.

A márkák sorrendjét a papírformának megfelelően az Opel (488 ezer) és a Suzuki (423 ezer) vezetik, azonban a fölényük arányaiban nézve itt sokkal kisebb: Volkswagenből 356 ezer, Fordból pedig 301 ezer van idehaza. Ennek oka, hogy amíg az Opel és a Suzuki esetén hatalmas az elsőszámú modell dominanciája, addig a Volkswagennél és a Fordnál jobban megoszlanak a számok a márka teljes palettáján.

A végére pedig ismét egy némiképp meglepő megállapítás. Az említett statisztika az első 35 típust vette lajstromba, ezek között pedig egyáltalán nem szerepelt például Citroen, Hyundai, Kia, Mazda, Nissan vagy épp Dacia. Sokuk esetében viszont ez már csak idő kérdése. Az elemzés megjegyzi, az idehaza autóipari léptékkel mérve még mindig „új márkának” számító Kiából például 2002-ben még csak mintegy 3000 futott, addig ma a számuk már alulról súrolja az 50 ezret.

Jelentős mozgások tehát akadnak, azonban belátható ideig még egész biztosan maradunk „az Astrák és a Swiftek országa”.