Szűkült a lista: melyik lesz az Év Autója?

Szűkült a lista: melyik lesz az Év Autója?

A szokásosnál korábban, már január 13-án, a jubileumi 100. Brüsszeli Motorshow-n bejelentik, hogy melyik 2022-ben bemutatott modell kapja a rangos The Car Of The Year, vagyis Az Év Autója díjat. Mivel a dátum már közeleg, itt volt az ideje, hogy a 23 európai országból érkező 61 zsűritag szűkítse a jelöltek névsorát. Az elismerésre immár csak 7-en pályáznak – az iparág trendjeit elnézve pedig nem meglepő módon ismét a részben vagy teljesen elektromos kocsik dominálnak.

A minap közzétett listán egyetlen olyan jármű sincs, amelyet kizárólag belsőégésű motorral forgalmaznának. Nem volt ez másképp tavaly sem, amikor a döntőben 7-ből 6 kocsi tisztán elektromos volt, és csupán a végül 4. helyen végző Peugeot 308 képviselte a „klasszikus” vonalat. Ráadásul hozzátehetjük, hogy a franciák szóban forgó kocsijából is létezett már hibrid verzió a szavazás idején, azóta pedig (idén ősszel) e-308 néven a villanyváltozat is bemutatkozott.

Ha közelebbről szemügyre vesszük az idei finálé mezőnyét, azért látszik, hogy valamelyest színes a paletta. Túljutott az utolsó rostán 4 teljesen elektromos (Jeep Avenger, Nissan Ariya, Toyota bZ4X és Volkswagen ID. Buzz), egy elektromos és hibrid kivitelben kínált (Kia Niro), egy kizárólag hibridként piacra kerülő (Renault Austral), valamint egy hibrid hajtás mellett kizárólag benzinmotorral is rendelhető (Peugeot 408) modell.

A Jeep Avenger a terepjáróiról híres márka első villanyautója, amelyet eleinte csak egymotoros kivitelben dobnak piacra, de az ígéretek szerint a brand történelméhez híven idővel érkezik a kétmotoros, összkerékhajtású változat is. A Nissan Ariya az egyre sűrűbb elektromos SUV-szegmensbe érkezett meg idén, ahol többek közt háromféle teljesítményszinttel és akár 500 km-es hatótávval igyekszik megtalálni saját vevőkörét.

A Toyota bZ4X-et a világ legnagyobb gyártója a Subaruval közösen fejlesztette ki, így bár műszakilag nagyrészt megegyezik a Solterrával, a „konkurens partnerrel” ellentétben a Toyota elsőkerék-meghajtással is kínálja a villany-szabadidőautót. A Volkswagen ID. Buzz kisbuszként igazi kakukktojás a mezőnyben – bár főként csak a magasságával „lóg ki”, hiszen amúgy a VW konszern jó pár villanyautójához hasonlóan az MEB platformra épül.

A hibrid, plug-in hibrid és tisztán elektromos típussal is rendelkező Kia Niro nehéz örökséget vesz át, hiszen legutóbb az EV6 révén a dél-koreai cég hódított el az Év Autója címet. A Renault viszont meglehetősen régen ért fel a csúcsra (2006-ban a Clióval), így a márka választékában a Kadjar helyét átvevő Austral most megtörheti a hosszú csendet. Végül, de nem utolsósorban ott áll a rajtvonalon a Peugeot 408 is (képünkön), amelyből a két konnektoros hibrid mellett egy 1.2 literes, háromhengeres benzinmotorral ellátott, „sima” változat is bemutatkozott. És bár a mostani versenybe egyértelműen ez a modell „csempészi be a hagyományokat”, azért sokat itt sem kell sokat várni a „zöldítésre”: a franciák tervei alapján 2024-ben ebből is jön a tisztán elektromos variáns.