Régen voltak a magas, „dülöngélő” és dobozforma terepjárók, a lapos, kemény, aszfaltra hasaló sportkocsik, meg a városi kisautók, és egyik sem akart a másiknak látszani. Ha bárki körbenéz az utcán, nem kell neki külön mondani, hogy ez mára mennyire megváltozott. Nem elég, hogy egy Yaris-ból is SUV-ot építenek, de a lapos, telivér sportkocsikból pedig valódi terepjárónak látszó tárgyat.
Nemcsak a Ferrarinak van már (Purosangue néven) SUV modellje, de a Porsche és a Lamborghini is terepkoncepciókkal lépett elő. A különbség annyi, hogy az utóbbi két cég még csak nem is az amúgy már létező szabadidő-autóját tette valóban terepképessé, tehát a Cayenne-t, illetve az Urust, hanem a leglaposabb, leginkább versenypályára való modelleket, vagyis a 911-et és a Huracánt.
A Porsche esetében van a dolognak némi előképe, hiszen 911-essel már Dakar-ralin is indultak ránézésre hasonló átépítés után – a terepesített, új 911-est (képünkön) is erről nevezték el Dakarnak. Ehhez képest a Lamborghini Huracán Sterrato (jelentése kavics, fedetlen út, földút) nevű „dűnejáró” nem tűnik igazán terepgépnek. Láthatóan emeltek a hasmagasságán, vagányan is néz ki, akárcsak a vetélytárs, és feltettek rá némi műanyagot, de ez azért nem biztos, hogy elegendő lesz a valódi terepjáráshoz. És nincs ezzel máshogy a Porsche sem – legalábbis ránézésre. Ugyanakkor kész autót még egyik modellből sem látott senki a gyáriakon kívül, nemhogy tesztelte volna.
Hogy milyen piaci igény hívta életre ezt a két kocsit, azt egyfelől nehéz a logika mentén megérteni, ugyanakkor mégsem túl nem nehéz kitalálni. Ugyanaz, ami a SUV-szegmenst. Az az üzenet, a vágy, mely szerint az ember olyan, mint a kocsija. Vagyis, a két fenti esetben nemcsak az egyik leggyorsabb és legerősebb, de egyszerre megállíthatatlan természetjáró és kalandor is, hiszen mi másért lenne ilyen járműre szüksége?
Nos, ha jól gondolkodunk, és valóban ez áll a fejlesztések mögött, akkor néhány kivagyi, mai divatos kifejezéssel élve „influenszeren” kívül továbbra sem lesz senki, aki terepre vinné ezeket a kocsikat. Azért az emelt hasmagasság jól jön majd a magasabb járdaszegélyeknél a Riviérán, az összkerékhajtás pedig Aspenben, a síelésnél.