Tesla: sikersztori vagy lufi?

Tesla: sikersztori vagy lufi?

Elon Musk igazán megvehette volna „saját zsebből” azt a 450 darab Teslát. A most közölt adatok szerint ugyanis ennyi példány hiányzott ahhoz, hogy a cég teljesítse a 2020-as évre kitűzött félmilliós eladási célját. Szomorkodásra persze így sincs ok az amerikai vállaltnál, sőt, ahogy egy ideje mindig, úgy idén is ők produkálták a szektor legnagyobb sikertörténetét – egyesek szerint már-már túl szép is ez a sztori…

Visszakanyarodva az értékesítési statisztikára, a vezérigazgató mentségére szóljon, hogy az 500 ezres küszöböt még akkor célozták meg, amikor nem lehetett tudni, milyen új kihívásokkal kell szembenéznie a világnak a mögöttünk hagyott esztendőben. A Tesla kaliforniai üzeme is hónapokig állt tavasszal, innen nézve tehát megsüvegelendő, hogy egészen 499 550-ig pörgött a számlálójuk tavaly.

Különösen az utolsó negyedév volt erős, amikor nagyjából 180 ezer autójuk talált gazdára, ebből kiindulva pedig a most megkezdett évben már aligha lesz kérdés a félmilliós határ elérése, sőt, ennél merészebb álmokat is szövögethet a cég. Végeredményben egyébként 36%-kal több kocsit adtak el 2020-ban, mint egy évvel korábban, ami „nem rossz” teljesítmény egy a becslések szerint globálisan 15-20%-ot csökkenő piacon.

Ennek természetesen a tőzsdén is megvan a látszata, hisz a Tesla grafikonjai valósággal kilőttek a közelmúltban: egy év alatt mintegy 700%-os emelkedéssel ez idő tájt már 700 dollár felett jegyzik a Tesla-részvények értékét. Nem mellékesen, a cég első embereként Elon Musk a világ második leggazdagabb embere lett (Jeff Bezos Amazon-vezér mögött, de a Microsoft-alapító Bill Gates előtt) csaknem 128 milliárd dollárosra taksált vagyonával. Ha tehát valaki eredetileg túlzásnak érezte volna a cikk első mondatát, most megfontolhatja álláspontját.

A Tesla ezzel párhuzamosan a mértékadó rangsorokban a világ legértékesebb autómárkája lett, letaszítva a trónról a Toyotát. Némiképp meglepő ez, ha figyelembe vesszük, hogy a Tesla félmilliós eladásaihoz képest a japán óriás 2020-ban több mint 8 millió autót értékesített. Egy biztos tehát, a kaliforniai cég nem a piaci részedésének köszönheti a befektetők bizalmát, sokkal inkább a további várható növekedésének.

Egyes elemzők ezzel kapcsolatban arra figyelmeztetnek, hogy épp egy „buborék” fújásának lehetünk szemtanúi, a múltban pedig már láttuk néhányszor, mekkorát tud pukkanni egy ilyen. Szakértők szerint a Tesla addig tud töretlenül szárnyalni, amíg uralja az általa kétségkívül forradalmasított villanyautós piacot, azonban, ha a riválisok jelentős teret vesznek el előle (márpedig most nagyon sokan, nagy erőkkel dolgoznak ezen), akkor a növekedési lehetőségei romlanak.

Véletlenül sem akarjuk persze azt a látszatot kelteni, hogy értünk a tőzsdéhez, és talán olvasóink többségét sem foglalkoztatja ilyen mélységben a kérdés. Az mindenesetre biztos, hogy az autós világ kedvelői 2021-ben és azon túl is rengeteget fognak hallani a cégről, amely mára vitán felül bekerült azon gyártók körébe, amelyekről mindenkinek van véleménye, aki nyitva tartja a szemét. Ez alapján egyáltalán nem mellékes, hogy a vállalat a sikersztoriját írja-e tovább, vagy valakik mégiscsak túl nagyra fújják azt a bizonyos „lufit”.