Új fővárosa lesz az autós világnak?

Új fővárosa lesz az autós világnak?

Ha a mostanság divatos szóhasználattal akarnánk élni, azt írnánk: úgy látszik, Katar kész megrendezni „mindent IS”. Erre utal legalább is két friss, az autózás berkeiből érkező hír. Ezek közül a Formula–1-es mezőny vendégül látása kevésbé meglepő, a Genfi Autószalon Közel-Keletre „importálásának” ötlete viszont már alighanem némi szemöldökráncolásra késztet néhányakat. De kezdjük a történetet az elején!

 

Talán nem kell hosszasan ecsetelni, az elmúlt nagyjából másfél év mennyire érzékenyen érintette a rendezvények szegmensét, ami alól természetesen a nagynevű autós események sem jelentenek kivételt. A járműgyártók (és a rajongók) naptárában hagyományosan piros betűkkel szereplő Genfi Autószalon például tavaly és idén is elmaradt, ilyenre pedig legutóbb a második világháború idején volt példa.

A kétszeres törlés és az abból fakadó anyagi veszteségek miatt már több helyről is arról lehetett hallani, akár a patinás show jövője is veszélyben lehet. És itt jön a képbe Katar, egész pontosan a dúsgazdag Perzsa-öböl menti emírség (állami) turisztikai hivatala, amely a jelek szerint egy megállapodás keretében kész befoltozni a szervezők pénztárcáján keletkezett lyukakat – cserébe pedig a saját „Genfi Autószalonja” megrendezésének lehetőségét kéri.

Az elsőre kissé abszurd hangzású Qatar Geneva International Motor Show-ra, azaz „Katari Genfi Nemzetközi Autószalonra” a tervek szerint kétévente kerülne sor, első ízben várhatóan 2022, netán 2023 őszén. Mindenkit megnyugtatunk, az „eredeti” esemény (képünkön) maradna Svájcban, azaz a katari kiállítás inkább csak amolyan „különkiadás” vagy – a tévés sorozatok világára gondolva – „spin-off” lenne, ahol Genf nevét csak, mint egy jól bejáratott nevet, brandet használnák.

A másik, bevezetőben már említett értesülés az iméntihez képest papírformának számít: egybehangzó sajtóinformációk szerint az eredetileg november 21-re kiírt, de elmaradó Ausztrál Nagydíj helyére Katar, egész pontosan a Dohához közeli Losail International Circuit ugrik be. A motorsportok világában jártasoknak ismerős lehet a helyszín, hiszen az aszfaltcsíkon 2004 óta rendeznek MotoGP-nagydíjakat. A pálya forma autók versenyére is alkalmas, 2009-ben például volt ott két ázsiai GP2-es futam, amelyeket Nico Hülkenberg, illetve Sergio Pérez nyertek.

A fenti két hírben látszólag csak annyi a közös, hogy mindkettőnek Katarhoz és az autókhoz van köze, de közelebbről megnézve mindkettő egy nagyobb, évek óta nagy elánnal épített stratégia fontos építőköve lehet. A tehetős közel-keleti államokban (Bahreint, az Egyesült Arab Emirátusokat vagy épp Szaúd-Arábiát is ideértve) ugyanis pontosan tudják, hogy a gazda(g)ságuk alapját jelentő kőolaj előbb-utóbb elfogy, így idővel más módon kell bent maradniuk a globális üzleti körforgásban. Erre pedig többek közt a turizmus fellendítését, a minél több látogató odavonzását szemelték ki, éppen ezért várhatóan egyre több nagyszabású, tömegeket vonzó eseményt akarnak vendégül látni, legyen az autóshow, F1-futam vagy más. Még ha ez néha olyan bizarr kifejezéseket is szül, mint a „Katari Genfi Autószalon” …