Az autóvásárlás sokak életének egyik legnagyobb és legritkább kalandja, mert 20 évente szánják rá magukat, míg mások akár évente többször cserélik a kocsijukat. Van, aki csak újba hajlandó ülni, mások akkor sem vesznek újat, ha megtehetnék. Szintén népes tábora van azoknak, akik megrögzötten csak 15 év feletti, vagy épp veterán autóval járnak. Érvei minden csoportnak vannak, és persze igaza is. A kérdés csak az, hogy mit tegyen, akinek nincs kialakult véleménye? Nekik próbálunk támpontokat adni alábbi írásunkkal.
Kezdjük ott, hogy jó és rossz (nem olyan jó) autók igenis léteznek, csak egy laikus számára ez vagy nem derül ki soha, vagy teljesen téves elképzelése van róla. Ha egy gondatlanul használt darabot vesz meg, a legjobb konstrukcióval is sok baja lesz, míg rendesen karbantartva egy gyengébb széria is nagyon megbízhatónak tűnhet. A karbantartás ugyanis messze többet számít, mint az esetleges konstrukciós hibák, mert az ismert autómárkák gyártói azért ritkán tévednek fatálisan nagyot.
Egy gondos felhasználó kezében tehát, ha rendszeresen hozzáértő szervizbe hordja a kocsiját, minden (mondjuk 20 évesnél fiatalabb) autó „jó lesz”. Lehet, hogy többet költ rá, mintha egy másik típust választott volna, de nincs összehasonlítása, és üzembiztos lesz, hiszen a szerelők jellemzően még azelőtt megjavítják, illetve cserélik az alkatrészt, mielőtt végleg tönkre menne, járulékos károkat okozhatna. Az, hogy egy adott típusnak melyek a jellegzetes hibái, hogy hányszor kell – tervezési hiba miatt – az adott alkatrészt javítani másokhoz képest, hogy melyik kocsival van több, illetve kevesebb baj, az egyszeri felhasználónak majdnem mindegy, hiszen ő azt az egy-két típust szeretné csak normálisan üzemeltetni. Ha fél évente elviszünk egy autót a szervizbe, az bizony „jó kocsi” lesz, akárhogy is jött ki a gyárból, és ez többé-kevésbé még a régi, „keleti blokkos” típusokra is igaz volt, bár nem a mai, sok 10 ezer gondtalan kilométer értelemben.
Most akkor hogyan vegyek „jó kocsit”?
Kikerülhetnénk a kérdést azzal, hogy mindenkinek más a jó, de ez túl könnyű lenne. Inkább adunk néhány szempontot, hátha segít:
1. Döntsük el, mi a legfontosabb nekünk egy autóban. Néhány (szándékosan sarkított) példa:
a. Be akarok tenni két gyerekülést, egy iker babakocsit és kempingcuccot két hétre, azaz lehessen pakolni.
b. Lámpától lámpáig szeretnék gyorsulni füstölő kerekekkel, semmi más nem érdekel.
c. Legyen csendes, mert ki akarom hallani a triangulumot a klasszikus CD-ről.
d. Fogyasszon keveset, de legyen nagy motorja (ritka).
e. Kis aranyos/cuki/tökös/komoly/kék/piros/vajbőr/nagyzenés legyen.
f. Legyen kizárólag német/japán/francia/koreai/olasz/amerikai stb., és semmiképp ne legyen német/japán/francia/koreai/olasz/amerikai stb., mert az mind vacak (a kívánt rész aláhúzandó).
2. Ha ez megvan, és még nem jöttünk rá, hogy a modern autók között a méreten kívül használati értékben szinte alig van különbség, akkor döntsük el, mennyit szánunk/szánhatunk rá.
a. Ha van pont annyi pénzünk, hogy megvegyük az 1. pontnak megfelelő, nekünk tetsző új autót, akkor vegyünk belőle egy alig futott, 2-3 éves példányt. Mindent tud, amit az új, a kezdeti gondjait, ha voltak, már leküzdötte, és lényegesen olcsóbb. A maradékból menjünk el nyaralni, vagy fizessük ki kacagva a kötelező szervizt és az átírást.
b. Ha van annyi pénzünk, hogy megvegyük az 1. pont szerinti új autót akár 1,5-2-szeres áron is, akkor tényleg vegyük meg az újat, azt és olyat, ami nekünk tetszik.
c. Ha ennél kevesebb pénzünk van, de azért tudjuk, hogy az autó fenntartása nincs ingyen, válasszuk a legjobb állapotú kocsit az 1. pont alapján, amit meg tudunk fizetni. Ha lehet, 15 évnél ne legyen régebbi. Emellett higgyük el, hogy ami újonnan drága/bonyolult volt, azt használtan működtetni még drágább/bonyolultabb lesz. Az órában látható km-nek és a kocsi évjáratának szinte semmi köze a valós állapothoz, egy karbantartott régi autó valószínűleg sokkal jobb, mint egy elhanyagolt újabb. Ha tetszik valami, kérjük meg az eladót, hogy hadd nézessük át egy ismerős/független szervizben. Ha engedi, tegyük meg, ha nem, keressünk másikat, mert előfordulhat, hogy át akarnak verni.
d. Ha tulajdonképpen nincs pénzünk (kinek mi a nincs), de kell egy kocsi, akkor számítsunk rá, hogy egy autó tisztességes éves fenntartása átlagos használat mellett, visszaosztva nem nagyon jön ki havi 50 ezer Ft alatt. Ebben benne van a biztosítás, a gumi, a szerviz, az üzemanyag, de persze a vételár meg az értékvesztés nincs. Ha ez az 50 sok, béreljünk egyet azokon a napokon, amikor nagyon kell, a többit oldjuk meg busszal/vonattal/robogóval/bringával.
Mindezek mellett persze tudjuk, hogy az autó kiválasztása az esetek többségében érzelmi kérdés is, amiben senkit nem szeretnénk sem megsérteni, sem bárkivel vitatkozni. A fentiekben csak egy józan megközelítést javasoltunk, amit, mivel szeretjük az autókat, néha mi sem tudunk teljesen betartani, még ha ezzel is járnánk a legjobban.