Ha egy tervezőcsapat arra vállalkozik, hogy egy sok évtizeddel ezelőtti, kultikus autó formavilágát ötvözze egy modern járműével, abból általában kétféle eredmény szokott kisülni. Vagy egy olyan „kényszerházasság”, amelyben valahogy mindkét világból a legrosszabb vonások dominálnak – vagy olyan eredmény, amire még a tradíciók legszigorúbb tisztelői is elismerően bólintanak, mondván, a korszerű köntösbe bújtatott kocsi méltó a nagy előd nevére. Hogy a minap bemutatott Citroën Berlingo 2CV Fourgonnette melyik csoportba tartozik, azt olvasóinkra bízzuk, mindenesetre a döntés megkönnyítése érdekében a mellékelt fotó mellett néhány tudnivalót is megosztunk a magyar vonatkozással is bíró újdonságról.
Az 1948 és 1990 közt gyártott, „Kacsa” becenévre hallgató Citroën 2CV-nek kétségkívül ott van a helye az autóipar történetének legemblematikusabb modelljei közt. Sokaknak bizonyára az sem újdonság, hogy a franciák 1951-ben piacra dobták népszerű autójuk teherszállító verzióját, a 2CV Fourgonnette AU-t is, amelynek szintén hosszúra és jövedelmezőre sikeredett a „pályafutása”: 1987-ig összesen 1,2 millió példányt adtak el belőle.
A Citroën néhány évvel ezelőtt az ugyancsak emlékezetes Type H-ból már csinált 2 „újragondolt” változatot, előbb a Jumper, majd az eggyel kisebb méretű Spacetourer alapjain – a fentiek tükrében pedig nem meglepő, hogy a „neo-retró” sorozatuk harmadik darabjának a 2CV furgonvariánsát választották, mely most a Berlingo képében éledt újjá. A designért, az előző két projekthez hasonlóan, az olasz Caselani cégnél dolgozó Obendorfer Dávid felelt.
A magyar szakember a Citroënt is birtokló Stellantis-konszern hivatalos oldalának nyilatkozva elárulta, a legizgalmasabb kihívást az jelentette, hogy az eredeti furgon felépítése és arányai több ponton is nagyon különböznek napjaink Berlingóitól (nagyon rövid első túlnyúlás, hosszú motorháztető, vizuálisan is elkülönülő csomagtér stb.). Éppen ezért a célja a másolás helyett inkább a néhai jármű „általános hangulatának” megidézése, 21. századba való átültetése volt.
És miközben a 2CV Fourgonnette stílusjegyei tagadhatatlanul visszaköszönnek a végeredményen (pl. a kör alakú első lámpák vagy a tetőt és oldalakat borító „hullámlemezek”), technológiai téren természetesen nem sokat lehetett megtartani az alapokból. Az ’50-es években debütált kisteherautó 40-50 km/h-s sebességet volt képes elérni, miközben kevesebb mint 2 köbméteres rakterében kb. 250 kilogrammnyi árut tudott szállítani. Mondani sem kell, az új Berlingo 2CV Fourgonnette minden említett adatnak a többszörösét produkálja.
A „régi-új” haszongépjármű 1.2 literes benzines, 1.5 literes dízeles és elektromos motorral is kapható lesz. Utóbbi kivitelhez a szegmensében kiemelkedőnek éppen nem nevezhető 275 kilométeres hatótávot ígérnek, igaz, a Citroën elmondása alapján az akkumulátor nyilvános töltőpontokon 30 perc alatt 80%-ig táplálható. A régmúlt hagyományait továbbvivő, de közben azért 18 fejlett vezetéstámogató funkcióval is felszerelt kocsi állítólag néhány napon belül rendelhetővé válik, a tervek szerint pedig jövő januártól a gyártása is megkezdődik.