Ütött az Impala utolsó órája

Ütött az Impala utolsó órája

Az autós piac az utóbbi években régen látott, nagy horderejű átalakuláson megy át, a trendek elől pedig azok sem bújhatnak el, akikről azt hittük, „érinthetetlenek”. Így fordulhatott elő, hogy nemrég a General Motors detroiti gyárában legördült a futószalagról az utolsó Chevrolet Impala, amelyet fénykorában tényleg csak a valaha volt legnagyobb hatású kocsikkal lehetett egy lapon említeni. És hogy milyen modelleket gyártanak majd helyette? Szerintünk nem nehéz kitalálni…

A Chevrolet 1957-ben, vagyis nem kevesebb mint 63 esztendővel ezelőtt mutatta be az afrikai antilopfajról elnevezett, közepes méretű szedánját, amely hamar a filmekből is ismert amerikai utcakép meghatározó szereplőjévé vált. Ez a sokmillió magánvásárló mellett nagyban köszönhető annak is, hogy az Impala roppant népszerű volt a rendőrség, valamint a különböző taxitársaságok berkeiben is.

Már a kezdés is nagyon erős volt, az első hét évben a statisztikák szerint 3,5 milliót adtak el belőle, akadt olyan esztendő, amikor önmagában több mint 1 milliót. A ’60-as évek második fele hozta el az igazi aranykort, ekkor (különböző brandek alatt) csaknem 13 millió Impala készült, amihez fogható számokat az autóipar történetében csak a Ford T-modell, a Volkswagen Bogár és az idehaza „kocka Lada”-ként” emlegetett kocsi produkált.

Érdekes, hogy ezeket a lenyűgöző számokat úgy érte el, hogy az utolsó generáció szolid kelet-ázsiai sikereit leszámítva az USA-n kívül valójában soha nem volt igazán népszerű. Az utóbbi években aztán a hazájában is elmaradt a várakozásoktól: 2007-ben még több mint 300 ezret értékesítettek, tavaly viszont már csak 45 ezret. Ezen persze nem is szabad csodálkozni, hiszen ma, azaz az SUV-k korában, a komplett szedán szegmens lejtmenetben van.

Pedig még csak azt se lehet mondani, hogy a Chevrolet Impala nem haladt volna a korral. Néhai védjegyét, az 5,7 literes, nyolchengeres motort már jó ideje maga mögött hagyta, a 2013-ban debütált tizedik generáció példányai például már 2.4 és 2.5 literes, négyhengeres, üzemanyagtakarékos erőforrásokkal is kaphatók voltak. Ez az újítás azonban a jelek szerint már nem volt elegendő a túléléshez, a nagy búcsú után pedig mostanra a GM munkatársai már javában alakítják át az Impalák egykori gyártósorait.

Méghozzá a jelenkor kívánalmainak megfelelően úgy, hogy ott hamarosan megkezdődhessen az elektromos autók összeszerelése. Az első fecske a hírek szerint a Hummer néven futó, hatalmas villanyterepjáró lesz, 1000 lóerős teljesítménnyel. Hogy méltó követője-e a bő hat évtizedet megélt Impaláknak, azt mindenkinek magának kell eldöntenie.