Kis túlzással alig telik el úgy nap, hogy ne hallanánk az üzemanyagárak újabb drágulásáról. A legutóbbi növekedéssel a benzin literenként átlagosan 485, a gázolaj pedig 495 forintba kerül a magyarországi kutakon. Szakértők szerint az 500 forintos lélektani határ áttörése aligha kérdéses, de egyesek szerint a grafikonok mennek még ennél is feljebb. A kérdés az, milyen reakciót vált ki mindez a hazai autósokból? Mármint a bosszúságon kívül…
Mai szemmel nézve már szinte hihetetlen, de 2020 májusának elején, jelentős részben a koronavírus-járvány és az azt kísérő korlátozások miatti keresletcsökkenés okán, még 2-essel kezdődő áron lehetett benzint tankolni a legtöbb magyar töltőállomáson, és az idő tájt a dízel ára is csak kevéssel volt 300 forint felett. Másfél év se telt azóta, és ha egy szokványosnak mondható 50 literes üzemanyagtartályból indulunk ki, akkor egyetlen teletankolás mára dízel esetén 9000, benzinnél pedig 10000 forinttal kerül többe.
Az elképesztő drágulás mögöttes okai rendkívül összetettek, hiszen a forint árfolyama mellett elsősorban a kőolaj világpiaci ára a meghatározó, amelyet többek közt a világ fő olajtermelő országai által kötött megállapodások is erősen befolyásolnak. A részletes elemzés helyett a többséget vélhetően úgyis jobban érdekli, hogy hol lehet a folyamat vége. Nos, ilyen szempontból rossz hír, hogy mértékadó prognózisokban már egyre többször olvasni nemhogy az 500, de a 600 forintos szint rövid úton történő eléréséről is, ami minden bizonnyal komolyan próbára tenné a legtöbb autós „tűrőképességét”.
Nem véletlen, hogy a téma a közvéleménykutatók érdeklődését is felkeltette. A Pulzus intézet nemrég reprezentatív vizsgálatot végzett, melyben kifejezetten a rendszeresen autóval közlekedőkre (a lakosság 51%-a) koncentrált. A válaszadók 66%-a úgy nyilatkozott, hogy már a mostani üzemanyagárat is annyira magasnak tartja, hogy igyekszik csökkenteni autóhasználatát. A válaszadók 11%-a számára 600 forintos árnál jönne el ez a pillanat, 8%-nak 800 forintnál, míg 3%-nak csak 1000 forint/literes szintnél. A felmérésben összesen 12%-nyian felelték azt, hogy bármennyibe is kerül a benzin vagy a gázolaj, kifizetik.
A fenti véleményeket érdemes összevetni a konkrét fogyasztási adatokkal, melyekben egyelőre nem látszódik, hogy az emberek mellőznék a tankolást. A Magyar Ásványolaj Szövetség hivatalos adatai szerint 2021 első félévében mind a benzin, mind a gázolaj esetén nőtt a felhasználás az egy évvel korábbihoz képest (kb. 4, illetve 6%-kal). Ehhez persze hozzá kell tenni, hogy januártól-júniusig még jelentősen (50-100 forinttal) olcsóbb volt az üzemanyag, így azt, hogy az 500-as határ közeledésének hatására valóban tömegek fordulnak-e el az autózástól, majd a 2021 második félévi adatokból tudjuk meg. Addig pedig marad a reménykedés egy kedvező fordulatban, illetve – jobb híján – a bosszankodás…