Afrikát fekete kontinensnek is nevezik, amely név pont olyan értelmetlen féligazság és sztereotípia, mint sok másik, ami a szegénységgel, a polgárháborúkkal és hasonló, szomorú jelenséggel kapcsolatos. A kontinenshez fűződő vélekedések gyakran mintha az ’50-es, ’60-as éveket tükröznék. Ehhez képest a helyzet az, hogy egyetlen kontinens sem fejlődött annyit az elmúlt évtizedekben, mint épp Afrika. Az egy főre jutó GDP még mindig messze jár a dekadens Európáétól, de a fejlődés mértéke elképesztő, ahogy a tudatosság is az, ahogy számos ország a saját sorsát kormányozza. És hogy mi köze ennek az autózás világához, és hogyan érinthet ez minket is? Mutatjuk.
A fentiek tükrében nem is annyira meglepő, hogy az afrikai országok jelentős csoportjának, konkrétan az Ecowas (Economic Community of West African States) tömörülés tagjainak is elege lett a sok hozzájuk exportált, lerúgott, környezetszennyező és gyakran sérült, műszaki totálkáros autóból. Ez a 15 nyugat-afrikai ország egyszerűen – az ENSZ támogatásával – úgy döntött, hogy a külföldről behozott használt autóknak legalább Euro 4-es normát kell tudniuk, és személyautóként legfeljebb 5, haszonjárműként pedig maximum 10 évesek lehetnek. Az új szabályozásnak része a biztonsági rendszerek és a környezetvédelmi berendezések (katalizátor, részecskeszűrő stb.) ellenőrzése is. Ez jelentős előrelépés, mert az EU-ból odavitt autók átlagéletkora jelenleg 16 év – ami egyébként alig haladja meg a magyar autók 14,4 éves átlagéletkorát.
Úgy tűnik, hogy ez a nyugati használt kocsik hagyományos útja is. Előbb Kelet-Európába indulnak, majd innen (de nyilván nemcsak innen) eddig délnek vették az irányt. Mostantól tehát mi magyarok is versenghetünk Nyugat-Afrikával a jó állapotú használt autókért, miközben a kereskedők problémája és költsége marad a beszámított, visszavett, öreg gépek megsemmisítése. Miközben az új szabályokat alkalmazó afrikai országoknak egyértelműen igazuk van, ez az európai használt piacon csak egyet jelenthet: emelkedni fog a használt autók ára. Így majd még ritkábban cserélgetjük a járgányainkat. Természetesen az Ecowas országok a teljes kontinensnek csak egy részét fedik le, de a trend egyértelmű, és inkább az lenne meglepő, ha a következő években a többi afrikai ország előírásai nem követnék ezt a mostanit.