Egy ideje tudvalevő, hogy a Forma–1 következő forradalmi változása az lehet, amikor a csapatoknak 100%-ban fenntartható üzemanyagra kell átállniuk, ezzel párhuzamosan pedig szigorú költségplafont vezetnek be minden egyes alkotóelem, így többek közt a motorok fejlesztésére is. A küszöbön álló lépések egyik nem titkolt célja, hogy új márkák kedvét is meghozza a „száguldó cirkuszba” való bekapcsolódáshoz. Úgy fest, a törekvés sikeres lehet, a napokban ugyanis a Volkswagen Csoport vezetősége két márkájának is „zöld utat adott” a csatlakozáshoz!
A német konszern menedzsmentje teljes támogatásáról biztosította az Audi és a Porsche terveit, így a jelentős motorsport hagyományokkal rendelkező brandek belátható időn belül csatlakozhatnak az F1-hez. A VW döntése nem meglepő, hiszen a világ legnépszerűbb autós szériája 2030-ra karbonsemleges akar lenni, ami kitűnően egybecseng a wolfsburgi székhelyű óriásvállalat ambícióival.
A jelenlegi információk szerint az kevésbé valószínű, hogy az említett két márka közül bármelyik is gyári csapatot indítana, esélyesebbnek tűnik, hogy motorszállítóként kapcsolódnak be a bajnokságba. A szakértők többsége arra számít, hogy a Porsche (amelynek van már F1-es múltja, sőt, az amerikai Dan Gurney révén egy futamgyőzelme is az 1962-es Francia Nagydíjról) a Red Bull-lal működik majd együtt. Az osztrák istálló jelen állás szerint a 2025-ös szezonig a Honda erőforrásait használja, de utána nagyon is kapóra jönne neki egy stabil, innovációban is erős partner.
Az Audit illetően még több a kérdőjel, hiszen bár korábban arról cikkeztek a nemzetközi sajtóban, hogy ők a McLaren mellé társulhatnak be, ez a megállapodás most meghiúsulni látszik. A találgatások szerint az Audi végül a Williams, a Sauber (Alfa Romeo) vagy akár az Aston Martin oldalán is kiköthet, és kezdheti meg a közös felkészülést a 2026-ban drasztikusan átalakuló szabályokra.
Hogy a szóban forgó új korszak változásainak súlyát érzékeltessük, érdemes azzal kezdeni, hogy az F1-ben az idei évtől 10%-ban etanolt tartalmazó keverékre tértek át, 4 év múlva azonban már 100%-ban fenntartható üzemanyagot kell használniuk. A sorozat vezetői korábban arról beszéltek, ez származhat többek közt úgynevezett szén-dioxid leválasztásos eljárásból, de kommunális- vagy mezőgazdasági hulladékból is, sőt, potenciális forrásként az algák is felvetődtek. Azt persze minden alkalommal igyekeznek leszögezni az illetékesek, hogy a jelentős technológiaváltás ellenére szó sem lehet a teljesítmény visszaeséséről!
A két nagy presztízsű márka esetleges csatlakozásának hírét az első reakciók alapján nagyon kedvezően fogadták a Formula–1 háza táján: mások mellett Max Verstappen és Lewis Hamilton is kiemelték, mindig jó, ha új résztvevők csatlakoznak a mezőnyhöz. Elnézve, hogy az F1 nézettsége töretlenül emelkedik, nem lenne meglepő, ha rövidesen újabb márkák „kopogtatnának be” az ajtón – főként, hogy a korábban említett büdzsélimitek miatt akár új belépőként is lehet esélyük egészen ütőképes technikával rajthoz állni.