„Villanyrali” a Déli-sarkon?

„Villanyrali” a Déli-sarkon?

A rali kifejezést hallva alighanem sokaknak bevillan, amint egy autó hatalmas robajjal, jókora porfelhőt és benzinszagot hagyva maga után elhúz a nézők előtt. A porfelhőt kivéve mindez hamarosan a múlté lehet, ugyanis a napokban bejelentették: indul az Extreme E, azaz az elektromos autóknak kiírt tereprali-világbajnokság.

A nemrég véget ért angliai Goodwood Sebesség Fesztivál hagyományosan az autósport egyik legfontosabb eseményének számít. A gyártók itt nemcsak a legújabb csúcsteljesítményű autóikat és motoraikat mutatják be, vagy épp egy-egy nagy klasszikus járművüket állítják ki, hanem gyakran itt kerül sor a versenyzést illető fontos bejelentésekre is.

A rendezvény „nagy dobása” idén egy Odyssey 21 nevet viselő zöld-fekete prototípus volt, amelynek leleplezésével egy időben bejelentették: a tervek szerint 2021 elején indul az elektromos tereprali-világbajnokság, ahol hozzá hasonló villanyjárművek versenyeznek majd. A most bemutatott, 1,6 tonnás, 2,3 méter széles kocsi mintegy 550 lóerős, és a hírek szerint nagyjából 4,5 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/h-ra. A 940 mm, azaz csaknem 1 méter átmérőjű kerekek egyaránt hajtottak, segítségükkel az Odyssey képes akár 50 fokos emelkedőn is felkapaszkodni.

Az Extreme E nevet viselő sorozathoz eddig az Audi és a Mercedes csatlakozott. Mindkét gyártó oszlopos tagja a 2014-ben indult Formula E szériának, így nem meglepő, hogy az újabb lehetőséget is megragadják, hogy reklámozzák környezettudatosságukat. A Formula E-t is menedzselő Alejandro Agag spanyol üzletember saját bevallása szerint egyébként összesen 9 márkával áll tárgyalásban, így minden adott ahhoz, hogy mintegy másfél év múlva egy színvonalas bajnokság induljon útnak.

Az, hogy ezeken a viadalokon kizárólag villanyautók vesznek majd részt, lehetőséget ad olyan helyszíneket is bevonni, ahova környezetvédelmi okokból a hagyományos raliautók be se tehetik a „lábukat”. Az elképzelések szerint az Amazonas esőerdőiben, a Szaharában, de akár még a Déli-sarkvidéken is rendeznének futamokat, ezzel is megpróbálva felhívni a figyelmet a bolygó veszélyben lévő vidékeire.

A szabályok egyébként a Formula E-hez hasonlóak lesznek, azaz a kocsik szabványos alapokra épülnek majd, de a burkolat és a hajtáslánc terén a csapatok szabad kezet kapnak. Néhányan már azt vetítik előre, hogy az Extreme E rövidesen háttérbe szorít majd olyan tradicionális versenyeket, mint a Dakar. A többség azonban nem tart ettől, mint ahogy az amúgy egyre népszerűbb Formula E sem „szívta el a levegőt” – és a pénzt – a Forma–1-től.